De cursus opvoedkundige wetenschappen specifiek deel brengt inzicht in het Vlaamse zorgbeleid voor onderwijs. Er wordt gefocust op leerproblemen en zorgleerlingen. Er wordt stilgestaan bij specifieke aanpakken in de zorg voor elke leerling.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeƫn, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
De studenten verwerven inzicht in het Vlaamse zorgbeleid voor onderwijs. GOK en leerzorgkader.
De student kan zijn eigen leren sturen vanuit de na te streven basiscompetenties.
De student heeft kennis van het GOK-decreet en kan adequaat omgaan met leerlingen in kansarme gezinnen.
De student kan verregaand differentiƫren zodat tegemoet gekomen wordt aan de diversiteit van leerlingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Deze cursus bouwt op didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder.
De student heeft met succes de leerinhouden van 2 BASO overlopen.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere:
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursus van de docent
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- Andere: bundel en presentatie rond een leerprobleem
B. Omschrijving
permanente evaluatie met schriftelijk examen: 25% - 75%