Intercultureel onderwijs (2008-2009)

De multiculturele samenleving.
Basisprincipes van intercultureel onderwijs .
Interlevensbeschouwelijke dialoog

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

Denk- en redeneervaardigheid

De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is

Verwerven en verwerken van informatie

De student kan benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze vinden

De student kan op een kritische wijze het informatie zoekproces en de gevonden informatie  evalueren

De student kan correct naar de gebruikte informatie verwijzen

Het vermogen tot kritisch reflecteren 

De student kan alternatieve werkwijzen overwegen en hierin een verantwoorde beslissing nemen

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht kunnen werken

De student kan verschillende deelaspecten van het beroepsspecifieke probleem op een rijtje zetten

De student kan de transfer maken van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk

De student kan inzichten uit verschillende opleidingsonderdelen integreren

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

De student kan een beredeneerd standpunt innemen over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor

de heterogenteit van de groep

Opvoeder

 De student kan de emancipatie van de kleuters bevorderen

De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in en pedagogische

context

Inhoudelijk expert

De student kan de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de

leergebieden aanwenden

Partner van externen

De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe

instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Studiewijzer
  • materiaal op leeromgeving
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: bezoek aan een materialenbank
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Labo en werkcollege betreft een tentoonstelling en toelichting van een waaier van didactische materialen rond interreligieuze en interlevensbeschouwelijke dialoog

A. Types

  • Andere: individuele toelichting van een taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

Vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

 individuele mondelinge presentatie

 100

 

 

 individuele schriftelijke taak

 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

Er zijn twee coachingsuren voorzien
OA:
11261302
Code:
11261302
Vakcoördinator:
Marijke Vaninbroukx
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands