Er wordt gestart met elementen van projectmanagement. Hierbij wordt een organigram binnen het project, een opdeling in functionele blokken (grotere onderdelen) en tasks (klein genoeg om het 'zelfstandig' te kunnen realiseren) gemaakt. Via een projectplanning worden de afspraken gemaakt rond 'milestones' en rapportering.
De onderwerpen van het project kunnen komen van de onderzoeksgroepen van de KHKempen of zijn extern geïnitieerd zodat ook met een echte 'klant' kan samengewerkt worden. Voor de realisatie kan men ook beroep moeten doen op externe hulpmiddelen (zoals uit de onderzoeksgroepen of externe informatiebronnen).
Het technisch project sluit af met een presentatie en een 'oplevering'.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op WWW
- Andere: contacten en onderzoeksgroepen
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- groepswerk
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- projectwerk
B. Omschrijving
Er gebeurt een groepsevaluatie van het proces.
Tijdens de oplevering wordt van iedereen een verslag en een presentatie van zijn onderdeel geevalueerd.
Naast de inleidende opleiding in projectmanagement wordt samengewerkt om het concrete project binnen deze methodologie te vertalen.
Via regelmatige contactmomenten en groepsoverleg wordt nagegaan dat de tasks uitgevoerd worden en dat de functies binnen het project ook opgenomen worden.
De realisaties worden mee getest en bijgestuurd indien nodig.
De coordinatie van het project wordt zoveel mogelijk als een functie binnen het projectmangement opgenomen door een student.