Eenheidsbewerkingen:
- Voorbereiden van grondstoffen
- Temperatuursverandering
- Veranderen van deeltjesgrootte
- Scheiden en concentreren
- Mengen en vormen
Toepassingen
- Verpakking van levensmiddelen
- Vleesindustrie
- Groenten- en fruitconserven
- Cacao en chocoladeproductie
- Melkpoeder
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
Tijdens het examen krijgen de studenten een productieproces van een product dat niet besproken is in de les. De evaluatie bestaat erin dat zij de algemene principes vanuit de theorie kunnen toepassen op dat product. Hierbij dienen zij, in discussie met de docent, keuzes te maken voor de beste aanpak en deze ook te motiveren. Doelstelling is niet zozeer om juiste keuzes te maken, dan wel om het overdachte karakter ervan te evalueren.
Deze aanpak wordt ook in de hoorcolleges geoefend in de laatste van het academiejaar aan de hand van voorbeeldexamens van de voorbije jaren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen de basisprincipes van de eenheidsbewerkingen beschrijven. De studenten kunnen de verschillende uitvoeringsvormen van de eenheidsbewerkingen bespreken en vergelijken. De studenten kunnen het processchema van de verschillende producten beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de werking van de gebruikte apparatuur beschrijven en verklaren. De studenten kunnen voor een ongekend proces de achterliggende eenheidsbewerkingen beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de juiste terminologie gebruiken om deze productieprocessen te beschrijven.
Al deze competenties beheersen de studenten op een gespecialiseerd niveau.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Van de studenten die via het schakelprogramma instromen in de masteropleiding, wordt een equivalente voorkennis verwacht (verworven in de professionele bachelor en/of in het schakeljaar).
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Handboek: FELLOWS P., Food Processing Technology, VCH Publishers, ISBN 0-89573-609-8
Claes Johan, 2004, Levensmiddelentechnologie: aanvullende nota's. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Bij de evaluatie krijgen de studenten een flow-chart van een productieproces dat niet in de hoorcolleges aan bod is gekomen. Op basis van de in de hoorcolleges verworven kennis wordt vervolgens gediscussieerd over de modaliteiten van de uitvoering van het proces.