- Activerende werkvormen:
-Uitgangspunten: constructivistische leervisie
-Coöperatieve werkvormen
-Contractwerk
-Hoekenwerk
-Projectwerk
- Zorgbeleid / differentiëren
- Kansarmoede
- Mondiale vorming
Typefunctie 1: De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kiest werkvormen in functie van doelen en beoogde leerprocessen bij kinderen. - De student is gevoelig voor verschillen tussen kinderen en kan bij de keuze van zijn onderwijsaanpak hierop inspelen. - De student kan met ondersteuning van de opleiding leerlinggerichte werkvormen gebruiken/organiseren. - De student kan leeromgevingen ontwerpen die mogelijkheid bieden tot actief en interactief leren. Typefunctie 2: De student als opvoeder: - De student kan de eigenheid van het kansarme kind en zijn omgeving herkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op zelfontplooiing en integratie. Typefunctie 3: De student als inhoudelijke expert: - De student kan de actuele beleidsmaatregelen rond zorgverbreding uitleggen. Typefunctie 4: De student als organisator: - De student weet hoe hij activerende en complexe werkvormen organiseren en begeleiden. Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: - De student kan discreet omgaan met gegevens over het kind. |
Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.
- Onuitgegeven cursus van de docent
- Laevers, F., Heylen, L. en Daniels, D. (2004). Ervaringsgericht werken met 6 tot 12-jarigen in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers.
- Artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften
- Brochure Studio Globo 'Voorbij de kleuren'
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
75% | Schriftelijk examen | 75% | Schriftelijk examen | ||
25% | Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers) | 25% | Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers) |
- Duidelijke doelstellingen geformuleerd in de cursus
- Mogelijkheid om opdrachten (zelfstandig werk) in te dienen en er feedback op te krijgen
- Differentiatie-uren (3 uren). Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het uitwerken / studeren van dit opleidingsonderdeel.
In deze uren worden er ook herhalings- en verdiepingsoefeningen gemaakt over de geziene leerstof.
- Mogelijkheid tot vragen stellen bij begin en einde les