Pedagogisch-didactische vorming deel 3 (2008-2009)

- Activerende werkvormen: 

     -Uitgangspunten: constructivistische leervisie

     -Coöperatieve werkvormen

     -Contractwerk

     -Hoekenwerk

     -Projectwerk

- Zorgbeleid / differentiëren

- Kansarmoede

- Mondiale vorming

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Typefunctie 1: De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kiest werkvormen in functie van doelen en beoogde leerprocessen bij kinderen. - De student is gevoelig voor verschillen tussen kinderen en kan bij de keuze van zijn onderwijsaanpak hierop inspelen. - De student kan met ondersteuning van de opleiding leerlinggerichte werkvormen  gebruiken/organiseren. - De student kan leeromgevingen ontwerpen die mogelijkheid bieden tot actief en interactief leren. Typefunctie 2: De student als opvoeder: - De student kan de eigenheid van het kansarme kind en zijn omgeving herkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op zelfontplooiing en integratie. Typefunctie 3: De student als inhoudelijke expert: - De student kan de actuele beleidsmaatregelen rond zorgverbreding uitleggen. Typefunctie 4: De student als organisator: - De student weet hoe hij activerende en complexe werkvormen organiseren en begeleiden. Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: - De student kan discreet omgaan met gegevens over het kind.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • Andere: artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

- Onuitgegeven cursus van de docent

- Laevers, F., Heylen, L. en Daniels, D. (2004). Ervaringsgericht werken met 6 tot 12-jarigen in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers.

- Artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften

- Brochure Studio Globo 'Voorbij de kleuren'

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
75% Schriftelijk examen 75% Schriftelijk examen
25% Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers) 25% Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers)

- Duidelijke doelstellingen geformuleerd in de cursus

- Mogelijkheid om opdrachten (zelfstandig werk) in te dienen en er feedback op te krijgen

- Differentiatie-uren (3 uren). Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het uitwerken / studeren van dit opleidingsonderdeel.

In deze uren worden er ook herhalings- en verdiepingsoefeningen gemaakt over de geziene leerstof.

- Mogelijkheid tot vragen stellen bij begin en einde les

OA:
10255250
Code:
10255250
Vakcoördinator:
Carin Smolderen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands