Toxicologie (2008-2009)

1.    Domeinen en principes in de toxicologie
Vb. Historiek, voorbeelden, dosis-respons curve, biotransformatie, risk assessment versus risk management, domeinen in de toxicologie.

2.    Kennismaking met de geneesmiddelentoxicologie
Vb. Fasen van geneesmiddelenonderzoek, regelgeving en overheidsinstanties, soorten toxicologische studies.

3.    Kennismaking met de chemicaliëntoxicologie
Vb. REACH regelgeving, veiligheidskaarten, ecotoxicologietesten, Globaal Harmonisatiesysteem, andere producten

4.    Kennismaking met nieuwe evoluties in de toxicologie
Vb. in silico en in vitro studies, mechanistische toxicologie, predictieve toxicologie, toxicogenomics, proteomics en metabolomics , …

5.  Kennismaking met de klinische toxicologie
Vb. Soorten en frequentie van intoxicaties, toedieningswegen, toxicodromen, behandeling & antidota.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
  • C03 De BLter kan de bekomen onderzoeksresultaten en meetgegevens op een correcte wijze verwerken in een rapport en dit professioneel overbrengen aan derden.
Toelichting:

·       De BLter heeft een overzichtelijk beeld hebben van de diverse toxicologiedomeinen en soorten toxicologiestudies en hun belang.

 

·       De BLTer kan wetenschappelijke informatie opzoeken en rapporteren over de veiligheid van geneesmiddelen, chemicaliën, voeding, medische hulpmiddelen, gebruiksvoorwerpen...

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

·      Van Deun Koen. Toxicologietesten in beweging (2009)

·      Van Deun Koen. Werkbundel toxicologie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

·       Tijdens de hoorcolleges wordt er kennis gemaakt met de principes van toxicologie, een aantal klassen van toxicologische agentia, de soorten van intoxicaties,  de in vivo, in vitro en andere alternatieve testmethoden in de toxicologie, de richtlijnen en toepassingen van toxicologische testen voor geneesmiddelen, chemicaliën, additieven, cosmetica ..., de overheden,  en ten slotte een aantal nieuwe evoluties.

 

·       In aansluitende oefeningensessies zijn er opdrachten om de opgedane kennis om te zetten in praktische toepassingen. Het blijft dus niet bij de theorie, maar aan de hand van zoekrobots en literatuursearches wordt een veiligheidsprofiel opgesteld. Dit gebeurt via PC en onder begeleiding.

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

·       Op het einde wordt een mondeling examen afgelegd met mogelijkheid tot schriftelijke voorbereiding. Je ontvangt een 3-tal vragen verspreid over de cursus. Tijdens het mondeling examen worden extra vragen gesteld die niet alleen peilen naar kennis maar ook naar begrip en kadering in een ruimere context.

 

·       Er wordt ook een portfolio voorgelegd met het resultaat van de werkopdrachten, die besproken wordt op het moment van het examen. De portfolio werkstukken worden beoordeeld op het correct wetenschappelijk verwerven en verwerken van veiligheidsinformatie en het duidelijk rapporteren van deze informatie.

 

·       Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en is er de mogelijkheid om informatie of hulp te vragen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden.

 

·       Tevens is er mogelijkheid om via het discussieforum van Toledo vragen te stellen, zodat deze vragen en de antwoorden hierop voor alle studenten zichtbaar zijn. Op Toledo worden ook de presentaties, nuttige websites, recente artikels of verwijzingen geplaatst die aansluiting hebben met de leerstof.

 

OA:
06200041
Code:
06200041
Vakcoördinator:
Koen Van Deun
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands