Ontwikkeling (2008-2009)

Er worden specifieke onderwerpen die aansluiten bij het vak ontwikkelingsproblematiek besproken. Volgende thema's worden besproken:dagbesteding bij personen met een ernstig meervoudige handicap, ontwikkelingsdyspraxie, kinderen met rekenproblemen, mediërend agogisch handelen,niet aangeboren hersenletsel.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Studenten kunnen vanuit een wetenschappelijk onderbouwde theoretische achtergrond een ergotherapeutisch programma voor  een specifieke doelgroep invullen  , en dit uitwerken aan de hand van casuïstiek.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

cursus pathologie ontwikkeling cursussen ontwikkelingsproblematiek 1 en 2 ergo

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: gastdocent

B. Verplichte leermiddelen

semsterabonnementen 2008 cursus Diane Maes, 2008, ontwikkelingsproblematiek, rekenstoornissen, Niet gepuliceerde cursus, KHKempen cursus Diane Maes, 2008, Mediërend agogisch handelen,Niet gepuliceerde cursus, KHKempen, cursus Diane Maes, 2008, Niet aangeboren hersenletsel, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, cursus Diane Maes, 2008,DCD, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Op het examen worden open en gesloten vragen gesteld waarop een kort antwoord mogelijk is, soms opsommingen, soms verduidelijkingen. De aangeleerde begrippen en inzichten worden toegepast in beroepsspecifieke oefeningen. Studenten kunnen steeds met vragen terecht via mail of in de lessen zelf.
OA:
06022501
Code:
06022501
Vakcoördinator:
Diane Maes
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands