1. Pompen:
- algemene beginselen;
- soorten pompen;
- pomp- en leidingskarakteristiek;
- schakelen van pompen/leidingen;
- dampspanning, NPSH;
- pompafdichtingen.
2. Ventilatoren:
- werking;
- karakteristieken;
- regelingen.
A. Algemene competenties
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student toetst de oplossing aan de praktijk.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:
- De student kan technische begrippen i.v.m. pompen en ventilatoren verklaren
- De student kan de essentie aangeven van basiswetten in de hydrostatica en de hydrodynamica.
- De student kan toepassingen van de wet van Bernouilli bespreken.
- De student kan het verband tussen druk en debiet bij een pomp berekenen en de vermogens bepalen.
- De student kan de karakteristieken van een pomp en een ventilator bespreken en gebruiken.
- De student kan de oorzaken en de gevolgen van cavitatie toelichten.
- De student kan aangeven wat het gevolg is van serie en parallelschakelen van pompen.
- De student kan de verschillende regelmethodes van een ventilator verklaren.
- De student kan de voor- en nadelen van de verschillende ventilatoren verwoorden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties -Geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Moonen Luc, 2004, cursus Pompen en ventilatoren. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving