Pompen en ventilatoren (2008-2009)

1. Pompen: - algemene beginselen; - soorten pompen; - pomp- en leidingskarakteristiek; - schakelen van pompen/leidingen; - dampspanning, NPSH; - pompafdichtingen.

 2. Ventilatoren: - werking; - karakteristieken; - regelingen.

A. Algemene competenties

  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student toetst de oplossing aan de praktijk.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:
- De student kan technische begrippen i.v.m. pompen en ventilatoren verklaren - De student kan de essentie aangeven van basiswetten in de hydrostatica en de hydrodynamica. - De student kan toepassingen van de wet van Bernouilli bespreken. - De student kan het verband tussen druk en debiet bij een pomp berekenen en de vermogens bepalen. - De student kan de karakteristieken van een pomp en een ventilator bespreken en gebruiken. - De student kan de oorzaken en de gevolgen van cavitatie toelichten. - De student kan aangeven wat het gevolg is van serie en parallelschakelen van pompen. - De student kan de verschillende regelmethodes van een ventilator verklaren. - De student kan de voor- en nadelen van de verschillende ventilatoren verwoorden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs Studenten bezitten de volgende competenties -Geen

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Moonen Luc, 2004, cursus Pompen en ventilatoren. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210375
Code:
05210375
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands