Scriptie (2008-2009)

De bedoeling van de scriptie is om aan het einde van de opleiding een bepaald probleem te exploreren , te analyseren, verder uit te diepen en hierover na kritische reflectie een aantal eindconclusies en aanbevelingen te doen. Deze worden in een schriftelijke weergave aangeboden en gepresenteerd voor een jury. Dit alles op basis van evidentie en aan de hand van relevante recente literatuur.

Dit probleem moet aan volgende voorwaarden voldoen:

-          opleidingsrelevant zijn

-          voor de gekozen banaba relevant zijn

-          praktische relevantie - en/of link met de verpleegkundige praktijk hebben

-          met recente wetenschappelijke literatuur te onderbouwen zijn

-          verdieping van de basisopleiding zijn

 Een scriptie kan vorm krijgen via:

-          een individueel project

-          een groepswerk

-          op vraag van derden kan een student of meerdere studenten meewerken aan een vorm van wetenschappelijk onderzoek (PWO , vraag van instellingen… , e.a)

-          ook de docent kan een gemotiveerd item of topic voordragen aan de student

 

 

 

 

 

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

basismodules BNb in de Sociale Gezondheidszorg

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- Voor de bibliografische referenties , opmaak enz. volg je de stijlwijzer van de KHK - Qua dactyligrafische verwerking gelden de BIN-normen;
- Meysmans H & Vanderhoeven J.L. (2004). Paper,project of scriptie. Van muisklik tot tekst. (Zesde volledig herziene uitgave ), Leuven/Voorburg : Acco,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • projectwerk

B. Omschrijving

De eerste lezer, een docent van deze campus,  heeft als belangrijkste opdracht de scriptie te begeleiden op inhoudelijk en procesmatig vlak.

De tweede lezer wordt door de opleidingsverantwoordelijke aangeduid en heeft als functie het eindproduct door te nemen en in zijn geheel en van op een zekere afstand te evalueren. De tweede lezer doet aan productevaluatie.

De derde lezer vormt samen met de twee andere lezers de jury bij de presentatie. Hij heeft een coördinerende/organiserende functie bij de presentaties.

 

Hij heeft een belangrijke adviserende stem bij de evaluatie.

 

De student kan zich laten bijstaan door een expert uit het werkveld die goed met het onderwerp vertrouwd is en hier expertise omtrent bezit.

De opleidingsverantwoordelijke nodigt eveneens een expert uit het werkveld uit.

 

 

Zie evaluatie

OA:
07284320
Code:
07284320
Vakcoördinator:
Dirk Van Gestel
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands