Scoliose (2008-2009)

Na een omvangrijk hoofdstuk over de pathologie van scoliose bekijken we het lezen en interpreteren van RX-foto's en de anamnese van de patiënt. Daarna bekijken we de verschillende soorten orthesen. Iedere orthese wordt analytisch besproken vertrekkend van medische en pathologische gegevens. Indicaties, principiële werking, opbouw, eventuele marktsituatie en materiaalkeuze zijn facetten die per orthese doorlicht worden. Je moet deze orthesen kunnen vergelijken en de juiste keuze maken voor de individuele patiënt. Tevens wordt de nomenclatuur, dit is de relatie tot het ziekenfonds, verder uitgelegd. Tot slot gaan we in de werkplaats aan de slag en maken we een Boston korset voor een klasgenoot.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
  • C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
  • C03 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze samenwerken en overleg plegen in een multidisciplinair team.
  • C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
1. De orthese dient men op een verantwoorde manier te kunnen vervaardigen, aanpassen en onderhouden. Het juist kunnen interpreteren van RX-foto's is hierbij een must. 2. De theoretische kennis (opbouwregels, principes, anatomie, pathologie) gebruiken om in functie van de pathologie, leeftijd, beroep, hobby, ...van de patiënt een juiste keuze te maken uit het volledige gamma. 3. Scoliose behandeling is nauw samenwerken met de behandelende geneesheer, radioloog, kinesitherapeut, .... 6. De ontwikkelingen staan niet stil. Je moet de nodige recente en wetenschappelijke informatie kunnen opzoeken, begrijpen en verwerken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: toonmodellen, productinfo van fabrikanten

B. Verplichte leermiddelen

Vandermeulen, K, 2009, Nomenclatuur Omschrijving. Niet-gepubliceerde cursus, Geel. Vandermeulen, K, 2009, Orthopedische technologie, Scoliose Niet-gepubliceerde cursus, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

De beoordeling van de bovenstaande competenties gebeurt via een individuele taak en een schriftelijk examen. Het schriftelijk examen omvat de volgende 3 onderdelen :
  • theoretische vragen ivm de pathologie en het volledige gamma orthesen
  • aan de hand van een RX foto maak je een blueprint voor een boston brace
  • oefeningen op de nomenclatuur
De individuele taak is tweeledig :
  • het gericht zoeken van informatie over orthesen ter behandeling van scoliose
  • het opzoeken en verwerken van niewe artikels ivm de pathologie
De studenten kunnen vragen stellen tijdens de contacturen. Op het digitaal leerplatform zijn zelfevaluatie testen beschikbaar voor de studenten. Per hoofdstuk kunnen de studenten een test invullen waarbij ze de nodige feedback krijgen bij hun resultaten.
OA:
06022463
Code:
06022463
Vakcoördinator:
Kirsten Vandermeulen
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands