- Inleiding tot lokale netwerken -Netwerk media Koper, Optisch Draadloos + Kabeltesten -Data link laag Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet , 10Gigabit Ethernet -Netwerklaag IP frame, ARP, RARP, ICMP, Fragmentatie Subnetnetting IPv6 -Transportlaag TCP, UDP -Applicatielaag - Configureren van Routers, RIP, Cisco IOS, CDP, ACL's -Analyseren en oplossen van netwerkproblemen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
Vanuit een goede kennis van het OSI model kan de student de werking van een netwerk beschrijven.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
De verschillende debugging technieken worden uitvoerig besproken en uitgetest tijdens de practica.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
- C15 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor computernetwerken (ICT).
Toelichting:
De student kan: - het OSI model beschrijven - het mechanisme van Ethernet beschrijven - TCP/IP settings configureren - de verschillen tussen repeater, hub, bridge, swith, routers beschrijven - een router configureren met CLI, - de voordelen van een Virtual LAN's beschrijven - netwerk software als: SNMP, DNS, DHCP, SMTP, POP, IMAP duiden
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Elektronisch web based leerplatform:
Studenten kunnen na authenticatie het leerplatform bereiken via: http://cisco.netacad.net
Intern is dit leerplatform bereikbaar via http://archimedes/cisco
Een demo hoofdstuk kan je vinden op: http://www.cisco.com/E-Learning/prod/curriculum/cco_tdo_ldd/demos/E1Ch11English/index.html
C. Aanbevolen leermiddelen
Network Fundamentals, CCNA Exploration Companion Guide
Mark Dye, Rick McDonald, Antoon Rufi
ISBN13: 9781587132087
Routing Protocols and Concepts, CCNA Exploration Companion Guide
Rick Graziani, Allan Johnson
ISBN13: 9781587132063
LAN Switching and Wireless, CCNA Exploration Companion Guide
Wayne Lewis
ISBN13: 9781587132070
Accessing the WAN, CCNA Exploration Companion Guide
Bob Vachon, Rick Graziani
ISBN13: 9781587132056
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
In een goed uitgerust labo kunnen de studenten rond een aantal racksystemen, netwerkconfiguraties opbouwen en uittesten die een reëel productienetwerk zo dicht mogelijk benaderen.
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
- meerkeuzevragen
B. Omschrijving
Via een uitgebreid assessmentsysteem worden de vorderingen van de student opgevolgd. Verschillende evaluatievormen worden gecombineerd om tot een globale beoordeling te komen.
De docent zorgt voor een vlot verloop van de practica. Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.