Klassieke analysemethoden (2008-2009)

De opleidingsactiviteit klassieke analysemethoden omvat de nat-chemische methoden (gravimetrie en titrimetrie). Er wordt hierbij dieper ingegaan op de homogene en heterogene chemische evenwichten. Een gedegen kennis hiervan is immers noodzakelijk om de toepassingen ervan ten gronde te begrijpen en berekeningen te kunnen uitvoeren. Ook het begrip "activiteit" wordt in deze cursus behandeld.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
Toelichting:
Basiscompetenties: Studenten kunnen de ligging van het evenwicht in individuele reacties kwantitatief berekenen. Studenten kunnen de samenhang tussen de verschillende evenwichten evalueren om zodoende een juiste berekening te kunnen doorvoeren van de evenwichtsconcentraties in oplossingen met complexe samenstelling. Studenten begrijpen het verschil tussen activiteiten en concentraties en kunnen met beide berekeningen uitvoeren. Ze kunnen tevens de consequenties die het gebruik van concentraties i.p.v. activiteiten inhouden, inschatten. Studenten kunnen het principe, de technische uitvoering, de mogelijke interferenties en de belangrijkste toepassingen van gravimetrische en volumetrische analysemethoden omschrijven en uitleggen. Extra competenties: Studenten kunnen de verschillende aangeleerde principes van de analytische chemie integreren en meer complexe probleemstellingen oplossen. Studenten kunnen aan de hand van een concreet probleem een analysemethode voorstellen en de mogelijke interferenties inschatten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is een voorkennis vereist van algemene chemische en fysische grondbeginselen die aangeleerd worden in het eerste jaar. Ook is enige rekenvaardigheid nodig. Er wordt vanuit gegaan dat de student de zuur-base theorie onder de knie heeft. Belangrijk is tevens dat de student de verworven kennis kan toetsen aan de praktijk.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Kristien Schoone, Mik Van Der Borght (2007). Analytische Chemie: Klassieke methoden. Onuitgegeven nota's bij een cursus voor het tweede jaar van de opleiding Bachelor in Chemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg en Chemie Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Tijdens de contacturen wordt de leerstof op een systematische, interactieve manier aangebracht. Hierbij wordt gewerkt met powerpointpresentaties die bijkomend illustratief materiaal (foto's, filmpjes, simulaties) bevatten. Er wordt eveneens de mogelijkheid gegeven om oefeningen te maken. Hierbij worden een aantal oefeningen gezamenlijk opgelost, waarna de studenten de mogelijkheid krijgen om zelf oefeningen te maken en vragen te stellen indien nodig.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De inhoud van deze opleidingsactiviteit wordt via een schriftelijk examen geëvalueerd. Hierbij komt een variatie aan vraagvormen aan bod. Het grootste gedeelte van de vragen zijn rekenvragen, daarnaast komen vragen aan bod m.b.t. het formuleren van definities en illustreren met voorbeelden, het evalueren van uitspraken op hun juistheid, open vragen naar beïnvloedende factoren op de besproken heterogene evenwichtsytemen, principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de diverse besproken methodes ... Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en het maken van oefeningen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen steeds vragen gesteld worden. Oplossingen van de oefeningen worden op Toledo ter beschikking gesteld, evenals de powerpointpresentaties en andere bijkomende informatie van de opleidingsactiviteit.
OA:
06020150
Code:
06020150
Vakcoördinator:
Kristien Schoone
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands