Thema's uit de hulpverlening (2008-2009)

Thema's uit het maatschappelijk werk is een inspirerende en verdiepende opleidingsactiviteit die, in samenhang met andere opleidingsactiviteiten in de opleiding en in de major maatschappelijk werk, studenten helpt om de drie krachtlijnen van het maatschappelijk werk te realiseren. Deze krachtlijnen zijn: kijken en werken vanuit een generalistische visie; kwaliteitsvol professioneel handelen, op maat van cliënten(systemen) en praktisch; reflectie en methodisch werken. Ze maakt studenten vertrouwd met een selectie van achterliggende denkkaders en methodieken van het maatschappelijk werk: bijv. systeemgericht werken, contextuele benadering, intercultureel werken, opvoedingsondersteuning en motiverend werken. Daarnaast behandelen we nog een aantal actuele thema's en ontwikkelingen in de vorm van keuzethema's.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
Toelichting:
C2. De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief. C2.1 De MA beschrijft en analyseert sociale situaties integraal. C3. De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten. C3.1 De MA werkt methodisch verantwoord aan verandering C3.2 De Ma werkt wetenschappelijk en praktijktheoretisch verantwoord aan verandering C3.3 De Ma kan elke stap in zijn methodisch handelen kritisch verantwoorden t.a.v. zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega's C3.4 De Ma ontwikkelt de kwaliteit van zijn agogisch handelen doelbewust C5. De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader. C5.1 De MA houdt in zijn handelen rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn werk.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De studenten beheersen de basismethodiek hulpverlening op het niveau van de vereiste competenties in methodische dialoog. Ze kunnen zich authentiek verbinden met cliënten en onderschrijven en behartigen de fundamentele waarden en waardenposities van het maatschappelijk werk.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: vaktijdschriften, boeken, seminaries en eindwerken

B. Verplichte leermiddelen

Brodala Jan. 2008. Thema's uit de hulpverlening. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel. - Oefenmateriaal - Casussen - Eigen stage-ervaringen van studenten - Vaktijdschriften - Boeken - Seminaries en eindwerken.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Schriftelijke opdracht met als doel persoonlijke verwerking van de verplichte thema's. Schriftelijk examen over kennis van de verplichte thema's. Mondeling examen over de keuzethema's.
Andere vakdocent voor het deelthema intercultureel werken: Aleidis Devillé.
OA:
04232090
Code:
04232090
Vakcoördinator:
Jan Brodala
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands