Muziek deel 1 (2008-2009)

- Vakgerichte compententie zingen

De student ontwikkelt zijn zangstem naar het zuiver en stemvast zingen via kleuterliederen en liederen op eigen niveau.

- Vakgerichte compententie spelen

De student leert het notenbeeld van kleuterliedjes vlot en muzikaal reproduceren op een melodisch instrument.

- Vakgerichte compententie creativiteit

De student leert creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...

- Vakgerichte compententie luisteren

Het leren luisteren komt voortdurend aan bod, zij het niet prioritair.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

Kritisch reflecteren

De student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs.

De student heeft een ingesteldheid tot levenslang leren  

De student ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor de nodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kan een verantwoord muziek- en liedaanbod selecteren

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer en ontwikkelingsaspecten

De student kan een liedrepertoire samenstellen, aangepast aan de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de kleutergroep

De student kan de juiste materialen selecteren om de vooropgestelde doelen binnen muziek te bereiken

Inhoudelijk expert:

De student toont aan dat  creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein. Hij zet de eerste stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema. Hij leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, ...

Organisator

De student kan muziek integreren in het klasgebeuren

Cultuurparticipant

De student kan een verantwoorde selectie maken in het hedendaagse muziek- en cultuuraanbod voor kleuters

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen vereiste voorkennis.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :

- Rymen, K. (2006). Liedboek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2008). Stijlwijzer muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement LerarenopleidingVorselaar

- Website : http://www.liedboek.be - Rymen, K. (2007).

- Rymen, K. (2007) Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2007). Stemvorming. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2008). Zin in muziek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
85 Praktisch examen 85 Praktisch examen
15 Permanente evaluatie 15 Permanente evaluatie
     100    100  
Afhankelijk van de beginsituatie van de student wordt er een gedifferiëntieerde leerroute voorgesteld. De student is vrij alle contacturen, monitoraten en coachingsmomenten te volgen
OA:
11260090
Code:
11260090
Vakcoördinator:
Marijke Verbeeck
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands