In het eerste jaar staan tijdens het eerste semester volgende onderwerpen op het programma :
- de opbouw van het globaal historisch referentiekader, het werken met historische bronnen en de historische methode;
- de prehistorie (met aandacht voor de Kelten);
- complexe maatschappijen in het Oude Nabije Oosten, met vooral aandacht voor Egypte en Mesopotamië;
- de Griekse bronstijdbeschavingen.
De verschillende beschavingen worden bestudeerd in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werken met de historische atlas, de tijdbalk en geschreven en ongeschreven bronnen. Het accent ligt op concreet en aanschouwelijk onderwijs, afgestemd op de toekomstige taak als leraar.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- De student kan het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte, domein) opbouwen.
- De student kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen.
- De student kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader.
- De student is op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen.
- De student heeft inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden.
- De student slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal.
2. Organisator
De student kan werken met de historische atlas, de tijdbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen.
3. Cultuurparticipant
De student neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen.
A. Type
- handboek
- cursus
- Andere: wetenschappelijk werk
B. Verplichte leermiddelen
- De Wever Frans, 2007, De eerste complexe maatschappijen en Griekenland. Cursus, KHKempen, Turnhout, 272 p.
- De Wever Frans, 2007, Rome. Cursus, KHKempen, Turnhout, 222 p.
- De Wever Frans e.a., Historia 1 en 2 (infoboek + werkboek), uitg. Pelckmans, Kapellen.
- X. Adams, Historische atlas, uitg. Van In, Lier.
- Twee historisch-wetenschappelijke werken, te kiezen uit een beperkte literatuurlijst.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- Andere: individuele taak
B. Omschrijving
- Op zoek naar de oudste tijden: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- De jagers-verzamelaars uit de oude- en midden-steentijd: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- De eerste landbouwers uit de jonge steentijd: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- De bronstijdbeschavingen in de Egeïsche wereld: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- De ijzertijd in Europa: begeleide zelfstudie.
- Egypte: geografie, bronnen, taal en schrift: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- Egypte: politieke geschiedenis, godsdienst, kunst: begeleide zelfstudie.
- Mesopotamië, Palestina, Fenicië: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.
- Constructie van tijdlijnen van de prehistorie, de Kelten, Egypte en Mesopotamië: individuele taak.
- Boekbespreking van een publicatie over de prehistorie, Egypte, Mesopotamië of de Kelten: individuele taak.
A. Types
- individuele taak
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving
- Op zoek naar de oudste tijden: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - De jagers-verzamelaars uit de oude- en midden-steentijd: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - De eerste landbouwers uit de jonge steentijd: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - De bronstijdbeschavingen in de Egeïsche wereld: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - De ijzertijd in Europa: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Egypte: geografie, bronnen, taal en schrift: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Egypte: politieke geschiedenis, godsdienst, kunst: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Mesopotamië, Palestina, Fenicië: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Constructie van tijdlijnen van de prehistorie, de Kelten, Egypte en Mesopotamië: opdracht. - Boekbespreking van een publicatie over de prehistorie, Egypte, Mesopotamië of de Kelten: paper, presentatie en verdediging.
Verhouding tussen de onderdelen van de evaluatie: mondelinge toets: 80%; opdracht tijdlijnen: 10%; opdracht boekbespreking: 10%
- Extra begeleiding bij de constructie van tijdlijnen.
- Sessies leren leren: gedifferentieerde verwerking van het cursusmateriaal over de Prehistorie en het Nabije Oosten.
- Mail: frans.de.wever@khk.be
- Toledo
- Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal 105.