Aardrijkskunde deel 2 (2008-2009)

De inhoud omvat volgende onderwerpen:

- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw facetkaarten, parate kaartkennis van Europa

- Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten

- Geomorfologie: reliëf en rivierwerking

- Sociaal-economische thema's: basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme uit de eigen leefruimte, België en Europa

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
niveau 1

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:

- De student beheerst de parate kaartkennis van Europa.

- De student kan op een functionele manier met een aantal typen kaarten werken.

- De student kan verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen.

- De student kan gesteenten herkennen en determineren en een eenvoudig bodemonderzoek uitvoeren.

- De student kan de mentale kaarten en de facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen.

- De student kan een aantal basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas en kaarten

B. Verplichte leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2008

Van Hecke E e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans

 

een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs keuze uit:

Van Hecke E e.a., Zenit 1, Uitgeverij Pelckmans, 2008

Van Hecke E e.a., Zenit 2, Uitgeverij Pelckmans, 2008

of

Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2008

of

David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn, 2008

David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: excursie, presentaties, oefeningen en opdrachten

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak
  • Andere: groepstaak

B. Omschrijving

Schriftelijk examen: 60 %

Individuele taak: 10 %

Groepstaken: 30 %

Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de tweede examenperiode. De groepstaken worden vervangen door individuele taken.

Docentgestuurd tijdens hoorcolleges

Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten

OA:
10255490
Code:
10255490
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands