De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw facetkaarten, parate kaartkennis van Europa
- Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten
- Geomorfologie: reliëf en rivierwerking
- Sociaal-economische thema's: basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme uit de eigen leefruimte, België en Europa
- De student beheerst de parate kaartkennis van Europa.
- De student kan op een functionele manier met een aantal typen kaarten werken.
- De student kan verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen.
- De student kan gesteenten herkennen en determineren en een eenvoudig bodemonderzoek uitvoeren.
- De student kan de mentale kaarten en de facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen.
- De student kan een aantal basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren.
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs keuze uit:
Van Hecke E e.a., Zenit 1, Uitgeverij Pelckmans, 2008
Van Hecke E e.a., Zenit 2, Uitgeverij Pelckmans, 2008
of
Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2008
of
David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn, 2008
David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn, 2008
Schriftelijk examen: 60 %
Individuele taak: 10 %
Groepstaken: 30 %
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de tweede examenperiode. De groepstaken worden vervangen door individuele taken.
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten