Organisatieontwikkeling en beleidskunde (2008-2009)

Aan de hand van gestructureerde opdrachten leren studenten de externe beleidscontext en de interne werking van een organisatie grondig verkennen. Vertrekpunt is de organisatie waar men op stage gaat. Centraal staat regelgeving op Europees, federaal, Vlaams, provinciaal of lokaal niveau en actuele beleidsthema's in de sector. Van daaruit kan de student de gevolgen op de interne werking en de structuren van de organisatie bekijken.

Maatschappelijke ontwikkeling en beleidskeuzes vragen echter ook een grote flexibiliteit van organisaties en medewerkers en bijgevolg ook tot veranderingen in de organisatie. We bekijken dan ook de rol die de sociaal werker hierin kan opnemen.

Een professioneel werker wil kwaliteitsvol werk afleveren. Maar is de optelsom van het kwaliteitsvolle werk van elke individuele werker ook voldoende om als organisatie kwaliteit te bieden. Dit wordt bekeken vanuit verschillende kwaliteitsmodellen.

Tenslotte wordt vanuit een stappenplan beleidssignalering gewerkt aan het signaleren van tekorten en problemen op structureel vlak.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

TSW eerste jaar Mens en organisatie tweede jaar Organisatie en beleid MW tweede jaar

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Achtergrondteksten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
04232100
Code:
04232100
Vakcoördinator:
Wim Wouters
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands