In de cursus ‘organische chemie – deel 1’ leer je via begeleide zelfstudie de voornaamste klassen van organische verbindingen en hun naamgeving kennen. Daarnaast worden een aantal basisprincipes bestudeerd: moleculaire structuur (elektronenconfiguratie, polycentrische molecule-orbitalen, intermediairen, resonantiestructuur), intermoleculaire interacties (polariteit en waterstofbinding) en hun invloed op de fysische eigenschappen, stereochemie, zuren en basen. Tenslotte leer je welke reacties kunnen optreden in de organische chemie en wat een reactiemechanisme is.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
- Studenten kunnen vlot overweg met de systematische namen en triviaalnamen van de voornaamste klassen van verbindingen. - Studenten hebben een grondig inzicht in de stereochemie van organische moleculen - Studenten kunnen door logisch te redeneren vanuit de chemische structuur fysische en chemische eigenschappen van organische verbindingen afleiden: in functie van hun beroepsveld zijn dat voornamelijk oplosbaarheid, aggregatietoestand, zuur en basisch karakter en hun chemische stabilitieit. - Studenten kunnen de verschillende types organische reacties herkennen. -Studenten kunnen radicalaire substitutiereacties mechanistisch uitwerken
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: molecuulmodellen
B. Verplichte leermiddelen
- Vreysen S., Thijs M.: 2008. Naamgeving Niveau 2. Intern gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel - Vreysen S.: 2009. Organische chemie Deel 1. Intern gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel - Sadones M., 2004. Organom CD-Rom, KHKempen, Geel - Vreysen S., 2008. Oefeningenbundel Organische chemie. Intern gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel - Sadones M., 2004. Het Kader CD-Rom, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Door gebruik te maken van het programma 'Organom' studeren de studenten zelfstandig de naamgeving van organische verbindingen in.
A. Types
B. Omschrijving
25 van de 100 punten staan op de naamgeving van organische verbindingen. 15 van deze 25 punten kunnen verdiend op een tussentijdse test. De andere 75 punten staan op de rest van de leerstof. Hier wordt sterk de nadruk gelegd op het kunnen oplossen van oefeningen.
Tijdens de hoorcolleges kunnen altijd vragen gesteld worden. Oefeningen die niet in de les gemaakt worden mogen afgegeven worden aan de docent. Hij zal ze verbeteren en feedback geven. Het deeltje zelfstudie (naamgeving) wordt onderdersteund door de CD-rom Organom.