Wiskunde deel 1 (2008-2009)

- vlakke meetkunde
- taal van de wiskunde deel 1

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
3. Inhoudelijk expert

De student kan:
- redeneren door logische redeneerschema's en logische wetten toe te passen (niveau 1)
- voor vlakke meetkunde een georganiseerd kennisbestand opbouwen en toepassen
- een situatie binnen de vlakke meetkunde mathematiseren, modelleren en oplossen
- constructies maken met passer en lineaal
- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken
- beweringen bewijzen of weerleggen
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het
   definiëren van begrippen
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: softwareprogramma's en tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, 2008-2009,  met eventuele werkbladen.
   Deze verschijnt in de loop van het semester ook op Toledo.
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste drie jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In, 2005
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In,
   2005
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem,
   Van In, 2006
  

C. Aanbevolen leermiddelen

- leerplannen wiskunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs
  (zie website van het VVKSO)
- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP
- softwareprogramma's voor vlakke meetkunde (Geogebra, Cabri), deze zijn beschikbaar op de
  computers op school

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de student sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving


1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 70%

 schriftelijk

 

 

 70%

 schriftelijk

 30%

 mondeling

 

 

 30%

mondeling 

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

- monitoraten en coaching
- discussieforum op Toledo
- extra uitleg indien nodig, na afspraak
OA:
11268560
Code:
11268560
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands