Stage (2008-2009)

In het derde jaar bestaat de stage uit 2 periodes: een korte stageperiode in het eerste semester en een langere periode in het tweede semester. De student leert in reële klas- en andere praktijksituaties verschillende doelgroepen te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsprocessen. In het derde jaar ligt de klemtoon op het volledig zelfstandig in handen nemen van het ganse praktijkgebeuren waarbij een beroep gedaan wordt op alle lerarencompetenties.

De student kan kiezen voor een alternatieve stage in het Buso, basiseducatie, educatieve diensten van musea en organisaties.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

In het derde jaar veronderstellen we dat de student zijn onderwijsvakken voldoende beheerst, dat hij een belangrijke weg heeft afgelegd in het behalen van de basiscompetenties leraar als lesgever en opvoeder. Hij heeft handelingsbekwaamheid verworven in de vaardigheden die betrekking hebben op klasmanagement. Hij heeft al een zekere zelfstandigheid verworven en hij kan zijn eigen praktijkervaringen kritisch bekijken en bijsturen. Hij heeft kennis gemaakt met verschillende doelgroepen en hij heeft aandacht voor zorgverbreding.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: stagehandleiding

B. Verplichte leermiddelen

Concrete informatie is beschikbaar in de stagehandleiding en cursus 'stage 3 Baso' op toledo. De stagemap is de neerslag van het leerproces van de student.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De stages worden permanent opgevolgd en geëvalueerd. In juni is er een synthese-evaluatie, waar het definitief stagecijfer wordt toegekend. Een gedetailleerde beschrijving van afspraken is terug te vinden in de stagehandleiding of de cursus 'stage 3 Baso' op toledo.

Een onvoldoende voor stage in juni wordt volledig en ongewijzigd overgedragen naar de derde examenperiode.

Er wordt van de student een zelfgestuurd leerproces verwacht, maar de student kan zelf initiatief nemen om coachinig te vragen bij de mentoren en docenten.
OA:
10250340
Code:
10250340
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
18
Onderwijstaal:
Nederlands