Klinisch onderwijs (2008-2009)

Tijdens de stage maken de studenten kennis met de specifieke beroepspraktijk van de verpleegkunde. In het laatste jaar kiezen de studenten een afstudeerrichting. Naast de algemene stage zullen de studenten dus zich, door stage, ook verdiepen in hun specifieke afstudeerriching. Vooraleer op het klinisch onderwijs aan te vatten stellen de studenten een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. In dit plan verduidelijken zij hun leerdoelen, hun sterkte - zwakte analyse en werkpunten. Op het einde van de stageperiode reflecteren zij hierover. Tijdens de stage zijn er supervisiemomenten voorzien waarin de studenten problemen, dillema's of aangrijpende gebeurtenissen op stage kunnen bespreken in groep onder leiding van een supervisor. Na elke stageperiode wordt er reflectie voorzien samen met de stagecoach. Hier kunnen de studenten samen met hun studentecoach reflecteren over hun POP en de stage.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC16 Medestudenten begeleiden.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
03294200
Code:
03294200
Vakcoördinator:
Karolien Baldewijns
Semester:
1+2
Studiepunten:
21
Onderwijstaal:
Nederlands