Verpleegkunde van specifieke patiëntengroepen (2008-2009)

De leerinhouden van specifieke patiëntengroepen zijn :

zorg aan de chirurgische patiënt (de pre-operatieve voorbereiding van de patiënt en basiswondzorg)

zorg rond de diabetes patiënt zorg rond het kind (de cyclus van het menselijk leven en de lichamelijke groei en ontwikkeling)

zorg rond de geriatrische zorgvrager (basisbegrippen i.v.m. het ouder worden, verouderingsverschijnselen, de wetenschap geriatrie enz.)

zorg voor de terminale en overleden patiënt

zorg voor de zorgvrager met functiebeperkingen

zorg rond de langdurig gehospitaliseerde zorgvrager

zorg in acute noodsituaties

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:

De student toont de bereidheid om de beroepsspecifieke attituden verder te ontwikkelen

De student bouwt een professionele relatie op vanuit een holistische mensvisie

De student bouwt intraprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De student bouwt interprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De student organiseert en coördineert de zorg voor de individuele cliënt

De student organiseert en coördineert de zorg voor een patiëntengroep

De student onderkent het belang en het nut van verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek

De verpleegkundige analyseert kritisch verpleegkundige handelingen en past ze aan aan nieuwe inzichten

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: Stappenplannen en checklists, demonstratie materia

B. Verplichte leermiddelen

Damme, K.( 2008-2009). Zorg rond de diabetes patiënt. Zorg rond de langdurig bedlegerige zorgvrager. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,

Pairoux, M.( 2008-2009). Zorg rond de chirurgische patiënt. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,

Thijs, K. (2008-2009). Zorg van de oudere zorgvrager. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen,

Boey, C. (2008-20009). Zorg rond het kind. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, 148p.

Foets, B. (2008-2009).CPR.Niet gepubliceerde cursus, KHKempen

VAN MEER, (2001). Elementaire sociale vaardigheden. Houten/Diegem : Bohn Stafleu Van Loghum

Vermaat, J.H.( 2001). Rekenen in de gezondheidszorg. Dwingeloo : Kavanah Stappenplannen i.v.m.technische vaardigheden en checklisten. Niet gepubliceerde documenten, KHKempen,

C. Aanbevolen leermiddelen

Video's met gedemonstreerde vaardigheden

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: Vaardigheidsonderwijs en simulatiepatiënten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • praktische proef
  • Andere: groepswerk

B. Omschrijving

OA:
07281030
Code:
07281030
Vakcoördinator:
Chrisje Boey
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands