Onderwijsbeleid (2008-2009)

Onderwijsbeleid:

De onderwijsactiviteit onderwijsbeleid is gericht op het verwerven van inzicht in de bredere schoolcontext en de samenhang tussen onderwijs en politiek maatschappelijke ontwikkelingen. Volgende thema's komen hierbinnen aan bod:

- België als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie

- Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie

- Hoe ziet het eigen schoolbeleid eruit? (directie, middenkader, inrichtende machten, schoolgemeenschappen, ...)

- Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie

- Een job in het onderwijs: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie

- Kwaliteitsbewaking en -bevordering

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. onderwijsbeleid verwerven.

Informatie verwerven en verwerken

- De student kan nieuwe inhouden m.b.t. onderwijsbeleid verwerven en verwerken.

- De student kan de opgedane informatie van de groepspresentaties toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht.

Kritisch reflecteren

- De student kan kritisch kijken naar initiatieven met betrekking tot onderwijsbeleid.

- De student kan kritisch kijken naar uitwerkingen in de praktijk i.v.m. thema's met betrekking tot onderwijsbeleid.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

- De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Inhoudelijk expert

- De student kan de verschillende partners uit het onderwijs opnoemen en hun functie duiden

- De student kan zichzelf binnen het Vlaamse onderwijs situeren

Lid van een schoolteam

- De student kan participeren aan overlegstructuren

- De student kan zichzelf documenteren over de eigen rechtszekerheid en die van leerlingen

Partner van externen

- De student kan in overleg contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

Lid van de onderwijsgemeenschap

- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

- De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving

Organisator

- De student kan op correcte wijze administratieve taken van de leraar uitvoeren die door de overheid worden opgelegd

Cultuurparticipant

- De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.

- De student kan nieuwe initiatieven van de overheid kritische bevragen en toetsen aan de eigen kaders

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Onderwijsbeleid: Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: Brochures van onderwijs vlaanderen

B. Verplichte leermiddelen

1. ICT-omgeving

2. brochures:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Gelijke onderwijskansen voor elk kind... scholen maken er werk van. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.

 
3. Eigen presentaties
 

C. Aanbevolen leermiddelen

Van Petegem, P. en Imbrecht, I. (2005). Wegwijs in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsorganisatie en -beleid in kaart gebracht. Mechelen: Wolters Plantyn.

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • individuele taak
  • presentatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

Vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

 

 

Groepsbeoordeling van een afgelijnde groepstaak

 

50%

 

Individuele beoordeling van een afgelijnde taak

 

50%

 

 

 

Individuele verwerking van de groepspresentaties

 

30%

 

Individuele verwerking van de groepspresentaties

 

30%

 

 

 

Individuele beoordeling van inbreng op toledo

 

 

20%

 

Individuele beoordeling van inbreng op toledo

 

 

20%

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

Coaching bij de taken
OA:
11261240
Code:
11261240
Vakcoördinator:
Elien Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands