Onderwijsbeleid:
De onderwijsactiviteit onderwijsbeleid is gericht op het verwerven van inzicht in de bredere schoolcontext en de samenhang tussen onderwijs en politiek maatschappelijke ontwikkelingen. Volgende thema's komen hierbinnen aan bod:
- België als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie
- Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie
- Hoe ziet het eigen schoolbeleid eruit? (directie, middenkader, inrichtende machten, schoolgemeenschappen, ...)
- Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie
- Een job in het onderwijs: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie
- Kwaliteitsbewaking en -bevordering
Denk- en redeneervaardigheid - De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. onderwijsbeleid verwerven. |
Informatie verwerven en verwerken - De student kan nieuwe inhouden m.b.t. onderwijsbeleid verwerven en verwerken. - De student kan de opgedane informatie van de groepspresentaties toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht. |
Kritisch reflecteren - De student kan kritisch kijken naar initiatieven met betrekking tot onderwijsbeleid. - De student kan kritisch kijken naar uitwerkingen in de praktijk i.v.m. thema's met betrekking tot onderwijsbeleid. |
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel
Inhoudelijk expert
- De student kan de verschillende partners uit het onderwijs opnoemen en hun functie duiden
- De student kan zichzelf binnen het Vlaamse onderwijs situeren
Lid van een schoolteam
- De student kan participeren aan overlegstructuren
- De student kan zichzelf documenteren over de eigen rechtszekerheid en die van leerlingen
Partner van externen
- De student kan in overleg contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
- De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
Organisator
- De student kan op correcte wijze administratieve taken van de leraar uitvoeren die door de overheid worden opgelegd
Cultuurparticipant
- De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
- De student kan nieuwe initiatieven van de overheid kritische bevragen en toetsen aan de eigen kaders
Onderwijsbeleid: Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs.
1. ICT-omgeving
2. brochures:
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Gelijke onderwijskansen voor elk kind... scholen maken er werk van. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
Vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
|
|
Groepsbeoordeling van een afgelijnde groepstaak
|
50%
|
Individuele beoordeling van een afgelijnde taak
|
50%
|
|
|
Individuele verwerking van de groepspresentaties
|
30%
|
Individuele verwerking van de groepspresentaties
|
30%
|
|
|
Individuele beoordeling van inbreng op toledo
|
20%
|
Individuele beoordeling van inbreng op toledo
|
20% |
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|