Digitale elektronica:
- combinatorische en sequentiële schakelingen
- Studie van TTL en CMOS basispoorten, lezen van datasheets
- Studie van eenvoudige logica: mux, teller, demux, comparator
- Studie van flipflops
- Studie van tellers
- Studie van (combinatorische) VHDL
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- denk- & redeneervaardigheden: minimalisatie van functies
- Kritische reflectie: als 'ingenieur': minimaal aantal componenten
- informatie verwerven en verwerken: lezen van datasheets (oefening)
- rapporteren overzicht kenmerken datasheets
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
- relevante data verzamelen: oefening opstellen vergelijkende tabel componentfamilies
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
- C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
Toelichting:
De student kan:
- een combinatorische digitale schakeling ontwerpen gebruik makend van standaardpoorten
- een binaire, decimale al dan niet modulo teller ontwerpen
- een combinatorisch probleem in VHDL beschrijven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Elementaire kennis van de werking van een diode
- Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
- Kennis van de werking van MOS transistoren Booleaanse algebra
- Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Eigen cursus met verwijzingen naar interessante websites, vb.:
http://www.colleman.be. Deze website bevat eveneens een lijst van interessante (hand)boeken over het onderwerp. Het rugnummer in de bibliotheek van de KHK is ook steeds aangegeven.
- Handboek voor VHDL
C. Aanbevolen leermiddelen
zie http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA.
zie http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
elektronisch leerplatform: VHDL simulator
A. Types
B. Omschrijving
Voorbeeldvragen zijn te vinden op:
http://www.colleman.be
De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent:
1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda.
2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com.
3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen.
6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.