digitale elektronica (2008-2009)

Digitale elektronica:
  • combinatorische en sequentiële schakelingen
  • Studie van TTL en CMOS basispoorten, lezen van datasheets
  • Studie van eenvoudige logica: mux, teller, demux, comparator
  • Studie van flipflops
  • Studie van tellers
  • Studie van (combinatorische) VHDL

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- denk- & redeneervaardigheden: minimalisatie van functies - Kritische reflectie: als 'ingenieur': minimaal aantal componenten - informatie verwerven en verwerken: lezen van datasheets (oefening) - rapporteren overzicht kenmerken datasheets

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
- relevante data verzamelen: oefening opstellen vergelijkende tabel componentfamilies

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
Toelichting:
De student kan:
  • een combinatorische digitale schakeling ontwerpen gebruik makend van standaardpoorten
  • een binaire, decimale al dan niet modulo teller ontwerpen
  • een combinatorisch probleem in VHDL beschrijven

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Elementaire kennis van de werking van een diode
  • Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
  • Kennis van de werking van MOS transistoren Booleaanse algebra
  • Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten

A. Type

  • cursus
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

- Eigen cursus met verwijzingen naar interessante websites, vb.: http://www.colleman.be. Deze website bevat eveneens een lijst van interessante (hand)boeken over het onderwerp. Het rugnummer in de bibliotheek van de KHK is ook steeds aangegeven. - Handboek voor VHDL

C. Aanbevolen leermiddelen

zie http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA. zie http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

elektronisch leerplatform: VHDL simulator

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Voorbeeldvragen zijn te vinden op: http://www.colleman.be De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent: 1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda. 2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com. 3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen. 6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.
OA:
03202814
Code:
03202814
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands