Schriftelijke communicatie (2008-2009)

De studenten leren vaardigheden en technieken om correct, gepast en vlot te schrijven in situaties die voor de sociaal werker relevant zijn.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
Toelichting:
C1.2 De MA kan omgaan met culturele en subculturele verschillen. C1.2.3 Varieert zijn wijze van communiceren in functie van de behoeften en de communicatiewijzen van de mensen met wie hij werkt en blijft tegelijk authentiek. C1.3 De MA toont zichzelf helder en open in de communicatie met de ander. C1.3.2 Zoekt feedback bij de ander en geeft deze feedback ook waarde. C2.2 De MA rapporteert zo dat hij de informatie voor alle betrokkenen verstaanbaar, acceptabel en betekenisvol kan maken
C2.2.1 Maakt correcte verslagen in duidelijke en heldere taal. C2.2.2 Communiceert in de verslaggeving rekening houdend met alle betrokkenen.
C3.3 De MA kan elke stap in zijn methodisch handelen kritisch verantwoorden ten aanzien van zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega's .C3.3.3 Kan zijn argumenten en redeneringen zo brengen dat de toehoorders en/of collega's deze kunnen verstaan én accepteren. C7.2 De MA bouwt een persoonlijk ontwikkelingsplan op, volgt het op en stuurt het bij in samenspraak met de eigen organisatie C7.2.1 Kan een realistische keuze van werkpunten verantwoorden C7.2.2 Hanteert een ontwikkelingsplan met voor elke werkpunt een concreet actieplan. C7.2.3 Verbindt eigen werkpunten en actieplannen met de vragen en behoeften van de eigen organisatie C7.2.4 Evalueert zelf kritisch zijn evolutie en stuurt bij in functie van het ontwikkelingsplan

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Goede kennis van het Nederlands.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

VAN COILLIE, J. Bij de tekst. Schrijfboek voor sociaal werkers. Mechelen, Wolters Plantyn, 2006. (derde druk)
BASSTANIE, J. en BODE, F., Oefenboek, Geel, Campinia Media, 2008 (onuitgegeven bundel).
Stijlwijzer, Geel, Caminia Media, 2008.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
04230124
Code:
04230124
Vakcoördinator:
Filip Bode
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands