In de cursus activerende functie leert de student het begrip 'activerend werken' kennen en toepassen. Begrippen als participatie, onderhandelen en beïnvloeden worden besproken en vormen van activerend werk zoals projectmatig werken, samenlevingsopbouw en sociale actie komen aan bod. Studenten krijgen zicht op mogelijke ondersteuning bij activeringsprocessen. In de cursus worden theoretische modellen en praktijkvoorbeelden afgewisseld waardoor de cursus als werkinstrument kan gebruikt worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
Toelichting:
Studenten kunnen hun streven naar ervaringsgericht en emancipatiebevorderend werken aantonen; zij kunnen op een professionele manier een activeringsproces op gang brengen, bevorderen en begeleiden.
Studenten willen en kunnen nadenken over de relatie tussen het algemene beleid ten aanzien van activering in de samenleving en de concrete realiteit in een activeringsproject. Studenten willen en kunnen actief bijdragen tot dit beleid vanuit het perspectief van emancipatiebevorderend werken, rechtvaardigheid en solidariteit. Eigen professionaliteit moet verhinderen dat politieke regie de werker herleidt tot uitvoerder of onderaannemer van een (lokaal) bestuur (de logica van de oveheid, resp. bureaucratie).
Studenten kunnen aantonen dat hun denken en doen erop gericht is om voor/met mensen ruimte voor dialoog en actie te creëren. Zij kunnen aantonen dat deze keuze resulteert uit hun eigen professionalisme en niet samenvalt met een volkomen sturing door burgers (de logica van de markt met haar vraagsturing).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Dierckx Bieke, 2008, Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- Andere: opdracht projectdag
B. Omschrijving