Het afstudeerproject is een teamwerk waarin elk individu een eigen persoonlijke bijdrage moet leveren om de kennis met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek te concretiseren. Het afstudeerproject integreert verschillende vaardigheden:
- de student leidt een probleem, doelstellingen en een prodcut af vanuit een kritische analyse van een verpleegkundig onderwerp.
- de student plant en maakt afspraken en respecteert de afspraken en is in staat om zowel samen als individueel te werken.
- de student raadpleegt recente en relevante bronnen, verwerkt de informatie in functie van het product, abstract, literatuurstudie of tekst en is in staat dit voor een jury te presenteren.
- de student reflecteert over zichzelf, de groep, het proces, het product en ethische vragen en kent de zwakke punten en kan deze eventueel corrigeren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
- de student is in staat om een relevant probleem betreffende zijn toekomstige werkomgeving te beschrijven en formuleert relevante (persoonlijke) doelen met betrekking tot dit probleem.
- de student is in staat om te plannen en afspraken te maken en deze te respecteren.
- de student is in staat om samen te werken in functie van de realisatie van het project.
- de student is in staat om het onderscheid te maken tussen evidence-based en andere informatie.
- de student is in staat om het onderscheid te maken tussen wetenschappelijke en andere bronnen.
- de student is in staat om informatie te zoeken en te vinden door gebruik te maken van verschillende bronnen (internet, bibliotheek, ...).
- de student is in staat om een synthese te maken van de gevonden informatie en integreert deze in een goed leesbare tekst.
- de student is in staat om correct te refereren naar de gebruikte bronnen.
- de student is in staat om het resultaat te presenteren voor een groep.
- de student is in staat om te reflecteren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C18 Medestudenten coachen.
- C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Cursus wetenschappelijk onderzoek
beroepsspecifieke competenties
A. Type
- Andere: alle relevante en wetenschappelijke bronnen
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
de Jong, A., Vandenbroele H. (2003). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
- projectwerk
B. Omschrijving
door promoter en co-promoter