Geschiedenis (2008-2009)

- Historische initiatie Chronologische studie van de Nieuwe Tijd. Krachtlijnen van de Nieuwste Tijd en de Eigen Tijd. Module 1: De golven van onze beschaving (model van Topfler) Module 2: De Nieuwe Tijd (1450-1750): evolutie binnen de drie maatschappelijke domeinen (socio-politiek, socio-economisch en socio-cultureel) met aandacht voor de wisselwerking tussen die domeinen. Thema's die aan bod komen: ontdekkingen, humanisme, reformatie, godsdienstoorlogen, wereldrijken, Indianenrijken (niet-westerse culturen), absolutisme en parlementarisme, kunststromingen, de Nederlanden, ...Module 3: Afbouw van het Ancien Regime (de overgang naar de Moderne Samenleving): revolutietijd (IR, Verlichting, VSA, Brabant en Frankrijk).Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan het gebruik van media (o.a. video en ICT), historische bronnen, historische kaarten en anekdoten in de les. - Didactiek Toepassing van de historische methode bij leerlingen van het SO. Verhalen en anekdoten in de geschiedenisles. Zelfstandig werk in de tweede graad SO. Media in de geschiedenisles (video en werken met ICT) Didactische mogelijkheden bij museumbezoek. Het opstellen van een jaarplan. Verdere analyse van leerplannen. Bespreking van type- en proeflessen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De algemene competenties die nagestreeft worden in de cursus komen in de verschillende modules aan bod. Vooral het werken met ICT als medium tot kennisverwerving en tot kennisverstrekking komt expliciet aan bod.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert : Het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte, domein) toepassen en de kernaspecten ervan synthetiseren. Vlot vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen. De kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen en/of thema's verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader. Op de hoogte van actualiteit zijn en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen. Inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden. Leerinhouden zelf eigen maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal. De historische basisinzichten en vakdidactische principes verworven tijdens de eerste twee jaren van de opleiding vertalen naar concrete praktijksituaties 2. Innovator- Onderzoeker via diverse creatieve didactische werkvormen, zoals het werken met video, powerpoint, internet en origineel didactisch materiaal dat in stagelessen kan worden uitgetest 3. Organisator: vlot werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen 4. Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen: didactische alertheid door een efficiënte selectie en afwisseling van aangepaste leermiddelen en werkvormen, met vooral aandacht voor complexe ICT-toepassingen 5. Cultuurparticipant: actief en doelgericht deelnemen aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het 2e jaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: cd-rom

B. Verplichte leermiddelen

- GORIS GORIK, 2007, Geschiedenis. Didactiek geschiedenis 3. Cursus, KHKempen, Turnhout, 2007-2008. - GORIS Gorik, Storia 4 ASO, Lier, Van In, 2007.- GORIS Gorik, Storia 4 A. Werkschrift met Cd-rom. Wommelgem, Van In, 2007. DEWEVER Frans, Historia 2. Kapellen, Pelckmans, 1998. ADAMS, X Historische atlas, Lier, Van In, 2004 - Vrije lectuur van één historisch-wetenschappelijk werk in overleg met docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • stage

B. Omschrijving

- Hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - ICT en BZL: analyse en evaluatie van een historisch website met behulp van een protocol, beoordeling van een computerles op haar didactische waarde en de constructie van een didactisch uitgebalanceerde en verantwoorde ppt. Vooral het laatste gebeurt op basis van e-learning waarbij de studenten hun ontwerpen via een interactie met de docent op Toledo laten beoordelen en kunnen bijsturen. Bij de uiteindelijke presentatie van het eindresultaat wordt aan peerassesment gedaan. - BZL: - leerstof zelfstandig verwerken met groepsbespreking tijdens contactmomenten - leerplannen PAV en MAVO zelfstandig bestuderen met mogelijkheid tot bespreking tijdens contactmomenten. - Vrijblijvende boekbespreking van een historisch werk te kiezen uit de bibliografie van de cursus

A. Types

  • mondeling examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

- paper met analyse en evaluatie van een historische website (opgegeven door de docent) - paper met beoordeling van een computerles (opgegeven door de docent) - ppt die door de docent wordt beoordeeld met aanvulling van peerassesment - mondeling examen met ruime schriftelijke voorbereiding Mail: gorik.goris@khk.be Toledo en luna webmail Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal H 110.
OA:
10254500
Code:
10254500
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands