In dit vak worden de elementaire begrippen van moderne besturingssystemen aangebracht en uitgediept: I/O structuur, Storage, Hardware Protection, Processen, Deadlocks, virtual memory, .. De theorie zal veelvuldig getoets worden aan bestaande populaire besturingssystemen zoals Linus en Windows.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
02. Kunnen omgaan met complexe problemen
Toelichting:
Het begrijpen van de state of the art oplossingen voor moderne besturingssystemen vereist het kunnen doorgronden van compelxe theoretische materie.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Alle bestaande oplossingsconcepten in dit domein hebben hun voor- en nadelen. De concrete implementatie is vaak afhankelijk van de specifieke toepassing van het besturingssysteem (time-sharing, batch, interactief, real-time, ...). De student zal de grenzen en toepasbaarheden van deze oplossingstechnieken kunnen aangeven.
C. Beroepsspecifieke competenties
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten dienen een degelijke basiskennis te hebben van de architectuur van de computer, en op welk niveau het besturingssysteem zich bevindt (cfr Cursus Computerarchitectuur 2e Ba). Ook is bestaande practische ervaring met verschillende besturingssystemen sterk aanbevolen.
Leermiddelen
A. Type
handboek
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
‘Operating System Concepts’ (7th edition) van Silberschatz (ISBN 0-471-69466-5)
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
schriftelijk examen
mondeling examen
B. Omschrijving
Begeleiding
Tijdens of na de les kunnen er vragen gesteld worden. Studenten kunnen de docent ook steeds via e-mail om extra uitleg vragen, of afspreken.