ICT-vaardigheid (2008-2009)

De student krijgt voldoende algemene informatie omtrent ICT. Hierbij richt de student zich op communicatie via e-mail (edumail) en het leerplatform (Toledo). De student leert omgaan met informatie op internet (zoeken, verwerken, structureren ...). De student leert werken met verschillende soorten van multimedia: Audio (Audacity), Fotobewerking, Videobewerking, ... . De student leert het functioneel gebruik van toepassingssoftware waaronder: tekstverwerking (Word 2003), presentatiesoftware (PowerPoint) en rekenbladen (Excel 2003). De student leert eenvoudige computerproblemen zelf oplossen. De student maakt ook kennis met remediërings- en interactieve toetsing via toetsingssoftware en via digitaal leerplatform (Hot Potatoes, Toledo, ...).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Goris, M., "ICT-vaardigheid", niet uitgegeven cursus, KHK, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • aan de computer

B. Omschrijving

De student bewijst de evolutie in het verwerven van ICT-vaardigheden door middel van korte taken en opdrachten, die gequoteerd worden voor Permanente Evaluatie.

De vaardigheden met betrekking tot toepassingssoftware worden getoetst in een praktijkexamen aan de computer.

Verhouding van de quotering :

Permanente evaluatie : 40 %

Examen : 60  %

OA:
10255450
Code:
10255450
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands