Kansarmoede (2008-2009)

De cirkel van de armoede.
Onderwijs als sociale hefboom. 
Kenmerken van de kansarme subcultuur.
Wegen naar een adequate aanpak in de school.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

Denk en redeneervaardigheid

De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie

De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie

De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is

Verwerven en verwerken van informatie

De student kan op een kritische wijze het informatie zoekproces en de gevonden informatie evalueren  

De student kan correct naar de gebruikte informatie verwijzen

 Het vermogen tot kritisch reflecteren

De student kan alternatieve werkwijzen overwegen en hierin een verantwoorde beslissing nemen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht kunnen werken

De student kan verschillende deelaspecten van het beroepsspecifieke probleem op een rijtje zetten

De student kan de transfer maken van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk

De student kan inzichten uit verschillende opleidingsonderdelen integreren

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid 

De student kan een beredeneerd standpunt innemen over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor

de heterogenteit van de groep

Opvoeder

De student kan de emancipatie van de kleuters bevorderen

De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in en pedagogische

context

Inhoudelijk expert

De student kan de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de

leergebieden aanwenden

Lid van het schoolteam

De student kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam

De student kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team

bespreekbaar maken 

Partner van externen

De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe

instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: Studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

Laevers, F., Van Houtte, T.& Derycke, C. (2003), Omgaan met kansarmoede in de basisschool.Leuven: CEGO.

Laevers, F., & Van Sanden, P. (1996), Kleurig klashouden. Leuven:CEGO.(kopies)

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie
  • groepswerk

B. Omschrijving

Begeleide zelfstudie - individuele verwerking van het boek 'Omgaan met kansarmoede in de basisschool' aan de hand van de  procedure beschreven in de studiewijzer

A. Types

  • Andere: Groepstaak
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

Vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

 schriftelijke groepstaak

 100

 

 

 individuele schriftelijke taak

 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

OA:
11261301
Code:
11261301
Vakcoördinator:
Marijke Vaninbroukx
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands