Industriële netwerken en data-acquisitie lab (2008-2009)

  • Data-acquisitie: Fieldpointopstelling, Vision, Data-acquisitiesystemen: plug-in en USB, -GSM-module - displays, Datasocket - OPC-software, Web-based toepassingen
  • SCADA: protool, Labview en OPC
  • Industriële netwerken: Profibus, Asi-bus, Profinet, Interbus S, Opcserver en -cliënt

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

-        De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

-        De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

-        De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-        De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project

-        De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

-        De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners

-        De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren

-        De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-        De student staat open voor tegengestelde meningen

-        De student werkt goed samen

-        De student werkt actief mee aan elke opdracht

-        De student doet zelf voorstellen

-        De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen

-        De student geeft feedback op het gepaste moment

-        De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

-        De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
  • De student kan technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar)
  • De student kan functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)
  • De student kan technische informatie rond procesequipment en instrumentatie verzamelen en interpreteren
  • De student kan de juiste keuze software/hardware maken
  • De student kan de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen - PLC - SCADA - DCS-systemen
  • De student kan de juiste keuze van het te gebruiken communicatiesysteem(veldbus) kunnen maken
  • De student kan een proces- en/of produktie-automatiseringssysteem uitbouwen.
  • De student kan een totaal ontwerp testen/beoordelen en optimaliseren
  • De student kan alle elementen van een automatiseringssysteem op elkaar afstemmen
  • De student kan een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen
  • De student kan een SCADA-pakket configureren
  • De student kan een technische handleidingen/richtlijnen analyseren
  • De student kan storingsonderzoek op PLC's - DCS uitvoeren.
  • De student kan de impact van wijzigingen aan software op het geheel inschatten

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - PLC Basis - Procesmetingen - Regeltechniek - Labview - Gestructureerd programmeren in VB - Procesmeettechniek
  • Studenten bezitten de volgende competenties - zie onderwijsactiviteiten

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

zie opdrachten en achtergrond info : Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • meerkeuzevragen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210592
Code:
05210592
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands