- Data-acquisitie: Fieldpointopstelling, Vision, Data-acquisitiesystemen: plug-in en USB, -GSM-module - displays, Datasocket - OPC-software, Web-based toepassingen
- SCADA: protool, Labview en OPC
- Industriële netwerken: Profibus, Asi-bus, Profinet, Interbus S, Opcserver en -cliënt
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten
- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners
- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren
- De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student staat open voor tegengestelde meningen
- De student werkt goed samen
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student doet zelf voorstellen
- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen
- De student geeft feedback op het gepaste moment
- De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen
- De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
- De student kan technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar)
- De student kan functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)
- De student kan technische informatie rond procesequipment en instrumentatie verzamelen en interpreteren
- De student kan de juiste keuze software/hardware maken
- De student kan de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen - PLC - SCADA - DCS-systemen
- De student kan de juiste keuze van het te gebruiken communicatiesysteem(veldbus) kunnen maken
- De student kan een proces- en/of produktie-automatiseringssysteem uitbouwen.
- De student kan een totaal ontwerp testen/beoordelen en optimaliseren
- De student kan alle elementen van een automatiseringssysteem op elkaar afstemmen
- De student kan een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen
- De student kan een SCADA-pakket configureren
- De student kan een technische handleidingen/richtlijnen analyseren
- De student kan storingsonderzoek op PLC's - DCS uitvoeren.
- De student kan de impact van wijzigingen aan software op het geheel inschatten
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - PLC Basis - Procesmetingen - Regeltechniek - Labview - Gestructureerd programmeren in VB - Procesmeettechniek
- Studenten bezitten de volgende competenties - zie onderwijsactiviteiten
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
zie opdrachten en achtergrond info : Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- meerkeuzevragen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving