Technologie-coördinator in de basisschool (2008-2009)

In deze module  verwerven de studenten de nodige techniekkennis om te komen tot een vaardige techniekgebruiker. We mikken op kritisch brongebruik en materiaalgebruik. Een kennis van verschillende organisaties en websites is een must zodat met al deze bagage op een didactisch verantwoorde wijze zaken kunnen doorgeven aan collega's.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het  OO WO2 en WO4 in de voorgaande programmajaren verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

C. Kersbergen e.a. Natuuronderwijs inzichtelijk (2006) Uitgeverij Coutinho

Onuitgegeven cursus van de docent

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: navormingen begeleiden

B. Omschrijving

Navormingen techniek worden mee opgesteld en begeleid.

A. Types

  • presentatie
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

Het samenstellen van een paper is de voorbereiding van een presentatie en dient als uitgangspunt voor het mondeling examen. Studenten zullen zeer veel in groep en zelfstandig moeten werken. Deze werksessies gebeuren soms in aanwezigheid en onder begeleiding van docenten. Anderen gebeuren op volledig zelfstandige basis. Er wordt ook begeleiding voorzien via het leerplatform.
OA:
10256380
Code:
10256380
Vakcoördinator:
Dré Sebrechts
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands