Industriële netwerken en data-acquisitie lab (2008-2009)

  • Data-acquisitie: Fieldpointopstelling, Vision, Data-acquisitiesystemen: plug-in en USB, -GSM-module - displays, Datasocket - OPC-software, Web-based toepassingen
  • SCADA: protool, Labview en OPC
  • Industriële netwerken: Profibus, Asi-bus, Profinet, Interbus S, Opcserver en -cliënt
  • A. Algemene competenties

    • 01. Denk- en redeneervaardigheid
    • 02. Informatie verwerven en verwerken
    • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
    • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
    Toelichting:
     

    -        De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

    -        De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

    -        De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

    -        De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project

    -        De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

    -        De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners

    -        De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren

    -        De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)

    B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

    • 08. Teamgericht kunnen werken
    • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
    Toelichting:
     

    -        De student staat open voor tegengestelde meningen

    -        De student werkt goed samen

    -        De student werkt actief mee aan elke opdracht

    -        De student doet zelf voorstellen

    -        De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen

    -        De student geeft feedback op het gepaste moment

    -        De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

    -        De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier

    C. Beroepsspecifieke competenties

    • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
    • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
    • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
    • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
    • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
    • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
    • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
    • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
    • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
    Toelichting:
  • De student kan technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar)
  • De student kan functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)
  • De student kan technische informatie rond procesequipment en instrumentatie verzamelen en interpreteren
  • De student kan de juiste keuze software/hardware maken
  • De student kan de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen - PLC - SCADA - DCS-systemen
  • De student kan de juiste keuze van het te gebruiken communicatiesysteem(veldbus) kunnen maken
  • De student kan een proces- en/of produktie-automatiseringssysteem uitbouwen.
  • De student kan een totaal ontwerp testen/beoordelen en optimaliseren
  • De student kan alle elementen van een automatiseringssysteem op elkaar afstemmen
  • De student kan een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen
  • De student kan een SCADA-pakket configureren
  • De student kan een technische handleidingen/richtlijnen analyseren
  • De student kan storingsonderzoek op PLC's - DCS uitvoeren.
  • De student kan de impact van wijzigingen aan software op het geheel inschatten
  • A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
    • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - PLC Basis - Procesmetingen - Regeltechniek - Labview - Gestructureerd programmeren in VB - Procesmeettechniek
    • Studenten bezitten de volgende competenties - zie onderwijsactiviteiten

    A. Type

    • cursus
    • audiovisueel materiaal
    • materiaal op leeromgeving
    • materiaal op WWW

    B. Verplichte leermiddelen

    zie opdrachten en achtergrond info : Toledo

    C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • labo en werkcollege
    • elektronisch leerplatform

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie
    • meerkeuzevragen

    B. Omschrijving

    OA:
    05210586
    Code:
    05210586
    Vakcoördinator:
     
    Semester:
    2
    Studiepunten:
    2
    Onderwijstaal:
    Nederlands