Data-acquisitie: Fieldpointopstelling, Vision, Data-acquisitiesystemen: plug-in en USB, -GSM-module - displays, Datasocket - OPC-software, Web-based toepassingen
SCADA: protool, Labview en OPC
Industriële netwerken: Profibus, Asi-bus, Profinet, Interbus S, Opcserver en -cliënt
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten
- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners
- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren
- De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student staat open voor tegengestelde meningen
- De student werkt goed samen
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student doet zelf voorstellen
- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen
- De student geeft feedback op het gepaste moment
- De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen
- De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
De student kan technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar)
De student kan functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant ? In welke omgeving komt het product terecht ?)
De student kan technische informatie rond procesequipment en instrumentatie verzamelen en interpreteren
De student kan de juiste keuze software/hardware maken
De student kan de juiste automatiseringssoftware kunnen kiezen - PLC - SCADA - DCS-systemen
De student kan de juiste keuze van het te gebruiken communicatiesysteem(veldbus) kunnen maken
De student kan een proces- en/of produktie-automatiseringssysteem uitbouwen.
De student kan een totaal ontwerp testen/beoordelen en optimaliseren
De student kan alle elementen van een automatiseringssysteem op elkaar afstemmen
De student kan een geautomatiseerd systeem opstarten, in bedrijf houden en stoppen
De student kan een SCADA-pakket configureren
De student kan een technische handleidingen/richtlijnen analyseren
De student kan storingsonderzoek op PLC's - DCS uitvoeren.
De student kan de impact van wijzigingen aan software op het geheel inschatten
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - PLC Basis - Procesmetingen - Regeltechniek - Labview - Gestructureerd programmeren in VB - Procesmeettechniek
- Studenten bezitten de volgende competenties - zie onderwijsactiviteiten
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
zie opdrachten en achtergrond info : Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- meerkeuzevragen
B. Omschrijving