digitaal ontwerpen pract (2008-2009)

  • Beschrijving van het elektromagnetisch milieu
  • emissie via geleiding en straling
  • EMI eigenschappen van passieve componenten
    • geleiders
    • skin effect
    • inwendige en uitwendige impedantie
    • condensatoren en hun vervangingsschema
    • spoelen en hun vervangingsschema
    • weerstanden en hun vervangingsschema
    • transformatoren en hun vervangingsschema
  • Overspraak
    • overspraak door een gemeenschappelijke impedantie Zk
    • capacitieve overspraak
    • inductieve overspraak
    • overspraakcombinaties
    • reductie van overspraak via Zk
    • reductie van capacitieve overspraak
    • reductie van inductieve overspraak
  • Afscherming
    • demping van velden door metalen platen
    • demping door schermopeningen
    • kooi van Faraday
    • afscherming van elektronische circuits
    • kabeldoorvoer door een scherm
  • Netfilters en galvanische scheiders
    • netfilters met hun dempingskarakteristiek
    • de invloeden van de afmontage (kort)
    • keuze filterbasisvorm
    • opto-couplers en glasvezelverbindingen (alleen vermelding)
  • Niet-lineaire verschijnselen
    • niet-lineaire devicekarakteristieken (halfgeleiders)
    • verhoging immuniteit van halfgeleiderschakelingen
  • Digitale schakelingen
    • immuniteit van digitale schakelingen
    • statische en dynamische stoormarge
    • looptijden en reflectie
    • Bergeron diagram
    • voedingscircuit op PCB
  • Impulsvormige stoorsignalen
    • wat zijn ze
    • bronnen (ESD)
    • onderdrukking
    • componenten

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
De student leert een (eenvoudig) probleem te vertalen in een RTOS programma. Hierbij worden alle basisbegrippen die tijdens het hoorcollege aangehaald werden in de praktijk uitgetest.
  • studenten werken in groepjes aan opdrachten en moeten dus kunnen communiceren
  • een aantal labozittingen handelen over hetzelfde probleem, dat telkens op een andere (betere) manier opgelost wordt.
  • de student schrijft vrij complexe C programma's, vb. pointer naar pointer, ...

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
Toelichting:
De student leert alle basisbegrippen van een RTOS systeem. Hij/zij oefent dit in een team van 2 à 3 studenten, waarbij ze met mekaar overleggen over de te volgen methode.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De student kan:
  • een beschrijving geven van EMC
  • compatibiliteit: het EMC milieu
  • componenteigenschappen
  • kooi van Faraday
  • netfilters
  • niet lineaire eigenschappen
  • digitale schakelingen (Bergeron, ruismarge, ESD)
In het deel labo RTOS leert de student de basisbegrippen van een RTOS gebruiken op een moderne Philips ARM processor. De student schrijft C programma's. Hij/zij moet ze debuggen: diagnose stellen waarom ze niet werken. Een aantal zittingen gaan over hetzelfde probleem dat telkens op een andere manier opgelost wordt.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De labozittingen gaan door op de Philips LPC2138 ARM7 compatibele microcontroller waarvan de studenten in het derde bachelorjaar de architectuur en assembleermogelijkheden bestudeerd hebben in het OO digitale technieken. Dit is een belangrijke voorkennis, want sommige onderdelen van de programma's zullen toch nog in assembler geprogrammeerd worden. Een goede kennis van C is eveneens onontbeerlijk!

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Elektromagnetische compatibiliteit, Analyse en onderdrukking van stoorproblemen, J.J. Goedbloed (+ verwerking van dit boek in een cursustekst)

C. Aanbevolen leermiddelen

zie http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool zie http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Het EMC deel wordt als een klassiek hoorcollege gedoceerd. Het labo RTOS is een echt labo, waar de student in groepen van 2 à 3 studenten samenwerken.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

EMC voorbeeldexamen: zie: http://www.colleman.be RTOS labo: permanente evaluatie De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent: 1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda. 2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com. 3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen. 6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.
OA:
03200780
Code:
03200780
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands