Bodembemonstering en monstervoorbereiding
Bepaling van de zuurtegraad van de bodem
Bepaling van het zoutgehalte van de bodem
Bepaling van de textuur van de bodem
Bepaling van nitraat in plantaardig materiaal
Bepaling van de totale koolstof van de bodem
Bepaling van de totale stikstof van de bodem
Bepaling van het sulfaatgehalte van de bodem
Bepaling van het loodgehalte van de bodem
Bepaling van het gehalte minerale olie in bodem
Bepaling van koolwaterstoffen in lucht
Bepaling van het zwaveldioxidegehalte van de omgevingslucht
Bepaling van stof in de omgevingslucht
Bepaling van SO2, aceton en CO in luchtmonsters
Bepaling van NOx in luchtmonsters
Bepaling van zwartingsgetal van verbrandingsgassen
Bepaling van CO en CO2 in luchtmonsters
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
De studenten kunnen een uitgeschreven bemonsterings- en laboprocedure correct en efficiënt uitvoeren met de nodige precisie en juistheid.
De studenten kunnen de benodigde apparatuur en bijbehorende software zelfstandig gebruiken.
De studenten kunnen een werkwijze kritisch bekijken en aanpassingen voorstellen en kunnen de mogelijkheden en beperkingen van de analytische technieken inschatten.
De studenten werken veilig en ordelijk met de nodige aandacht voor milieu-aspecten.
De studenten evalueren bekomen resultaten kritisch en kunnen deze statistisch verwerken.
Studenten kunnen het eindresultaat toetsen aan de Vlarem wetgeving en vergelijken met andere referentie- of normwaarden.
De studenten kunnen communiceren over de werkzaamheden en kunnen bekomen resultaten schriftelijk en mondeling rapporteren, zowel naar docenten als naar medestudenten.
De studenten kunnen samenwerken en tonen inzet en initiatief.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student kent de basisprincipes van de analytische chemie en kan zelfstandig instrumentele analyses uitvoeren met de methodes die hij aanleerde in het labo instrumentele analytische chemie. Hij kan autonoom informatie opzoeken in verband met milieuwetgeving.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Labohandleiding
C. Aanbevolen leermiddelen
www.emis.vito.be
A. Types
- labo en werkcollege
- Andere: bedrijfsbezoek
B. Omschrijving
Tijdens de labosessies werken de studenten in groepjes van 2 en starten ze aan de hand van de schriftelijke labowerkwijze en hun eigen voorbereiding met de analyses. De studenten werken vrij zelfstandig maar kunnen steeds met vragen terecht bij de begeleidend docent. De docent geeft ook bij speciale monstervoorbereidingen en apparatuur de benodigde uitleg.
A. Types
- permanente evaluatie
- Andere: verslagen
- praktische proef
B. Omschrijving
- Permanente evaluatie: (verslagen 30% en attituden 70%)
De evaluatie gebeurt aan de hand van een uitgebreid evaluatierooster
- Tweede zittijd: laboratoriumexamen
Voor de voorbereiding van het labo zijn een aantal hulpvragen in het voorblad van een experiment opgenomen. Verder zijn er mogelijkheden om via CD-Rom's over de instrumentele technieken extra achtergrondinformatie te verkrijgen. Tijdens de labozitting worden de methode en de techniek toegelicht en de apparatuur / software gedemonstreerd en dit vertrekkende vanuit de basiskennis die de student bezit vanuit het 2° jaar. Resultaten van experimenten worden op vraag van studenten samen kritisch bekeken en laboverslagen worden na verbetering besproken.