Eerste leerjaar (2008-2009)

1.  Sociaal-emotionele ondersteuning:

-   psychologie van de kleuter en het lagereschoolkind

-  overgang kleuter naar eersteklasser

2.  Krachtige leeromgeving

-  didactiek kleuterschool

-  methodiek aangepast aan de mogelijkheden van het kind

3.  Aanvankelijk lezen en schrijven

4.  Aanvankelijk rekenen

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

FG 1 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student is in staat om de specifieke beginsituatie van leerlingen van het eerste leerjaar te achterhalen en van hieruit doelstellingen te formuleren.

- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren en structureren.

- De student is in staat om verder te bouwen op de ontwikkelingsdoelen, de werking en de didactiek van de kleuterschool.

- De student is in staat om de specifieke werkvormen en groeperingsvormen voor het eerste leerjaar te bepalen.

- De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

- De student is in staat om de overgang van kleuter- naar lagere school optimaal te begeleiden.

- De student kan observeren en proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.

FG 2  Opvoeder

-  De student is in staat om de specifieke noden van leerlingen van het eerste leerjaar in te zien en te begeleiden.

FG 3 Inhoudelijk expert

- De student verwerft inzicht in de specifieke didactiek van het aanvankelijk lees-, schrijf- en rekenonderricht.

- De student is vertrouwd met verschillende lees- en rekenmethodes

- De student verwerft inzicht in de verschillende stappen die nodig zijn om eersteklassertjes te leren lezen, schrijven en rekenen.

- De student is in staat om WO- en muzische activiteiten en inhouden af te stemmen op het niveau van het eerste leerjaar.

- De student is in staat recente ontwikkelingen te volgen in leergebieden en leerstofoverschrijdende thema's.

- De student is in staat  zijn didactisch handelen op dit verworven inzicht af te stemmen.

FG 4 Organisator

- De student is in staat om een gestructureerd werk- en leefklimaat te bevorderen voor

leerlingen van het eerste leerjaar.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

moduleboek eerste leerjaar

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • Andere: zelfstandige studie- en producttaken

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: presentatie met mondelinge bevraging
  • presentatie

B. Omschrijving

Permanente evaluatie:

- samenstellen en presenteren van een bundel "Eerste leerjaar" (verplichte en eigen leerdoelen)

- mondelinge bevraging door docenten

Verdere toelichting komt bij het begin van de module (zie moduleboek).  Een onvoldoende op een van de onderdelen of schriftelijk taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende op het geheel.  Als er een onregelmatigheid wordt vastgesteld kan dit leiden tot een uitsluitingscijfer. 
Tijdens de derde examenperiode betaat de evaluatie uit een taak.

Er worden differentiatie-uren voorzien waarbij de studenten twee sessies kunnen kiezen uit:

- maken van een klaspop

- bewegingstussendoortjes

- liedjes

OA:
10256340
Code:
10256340
Vakcoördinator:
Nin Van Hove
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands