De cursus, die enkel via Toledo toegankelijk is, omvat in de eerste plaats tips en normen in verband met brieven en e-mails. De belangrijkste aspecten van de opbouw en de woordenschat van zakelijke correspondentie worden belicht, een reeks briefsoorten, variërend van aanvraag tot aanmaning, worden besproken en ingeoefend. Datzelfde gebeurt ook voor zakelijke e-mails. Gesimuleerde telefoongesprekken vormen een aanvulling bij de schriftelijke communicatie per brief of e-mail. De cursus bevat ook een lijst met websites die aspecten van de zakelijke communicatie verder uitdiepen.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
- C03 De gepaste ICT-tools gebruiken.
Toelichting:
De studenten worden vertrouwd gemaakt met verschillende vormen van moderne schriftelijke externe communicatie in het Duits.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Eindcompetenties van het overeenkomstige vak in het eerste jaar: Communicatie in het Duits in 1 OM.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Duitse correspondentie, cursus via http://toledo.khk.be/
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving