Pneumatiek lab (2008-2009)

- Oefeningen: vochtige lucht, compressiearbeid

- Inleidende schakelingen

- Veiligheidsschakelingen

- Volgorde schakelingen

- Cascadeschakelingen

- Sequentiële schakelingen

- Elektro-pneumatische schakelingen

- Registerschakelingen

- PLC-sturing op simulatiemodel

- AS-Interface

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is; - De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren; - De student heeft vooraf informatie opgezocht over de proeven (ASI); - De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar; - De student maakt een volledig verslag; - De student luistert actief naar zijn/haar medestudenten; - De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn; - De student verzorgt zijn schema's, schrijfstijl.

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

- De student staat open voor tegengestelde meningen; - De student werkt goed samen; - De student werkt actief mee aan elke opdracht; - De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt; - De student moedigt anderen aan om verantwoordelijkheid te nemen; - De student overlegt met de andere teamleden;  - De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

 

 

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:

 

- De student kan een pneumatische volgordebesturing ontwerpen,met alle nodige schema's en keuze van componenten; - De student kan pneumatische schema’s tekenen volgens de normen en ontwerpeisen; - De student kan pneumatische schema’s ontwerpen; - De student kan een automatiseringsopdracht uitwerken; - De student kan zelfstandig pneumatische schema’s opbouwen; - De student kan fouten opsporen in een pneumatisch schema/PLC programma.

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Moonen Luc, 2006, cursus Labo Pneumatiek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 46p. Moonen Luc, 2004, cursus PLC-programmatie: TSX micro. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 52p. Moonen Luc, 2004, cursus AS-Interface. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 42p.

C. Aanbevolen leermiddelen

- Cursussen van het OA pneumatiek; - Websites en catalogen van firma's uit de sector pneumatiek.

A. Types

  • labo en werkcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210384
Code:
05210384
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands