- Oefeningen: vochtige lucht, compressiearbeid
- Inleidende schakelingen
- Veiligheidsschakelingen
- Volgorde schakelingen
- Cascadeschakelingen
- Sequentiële schakelingen
- Elektro-pneumatische schakelingen
- Registerschakelingen
- PLC-sturing op simulatiemodel
- AS-Interface
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is;
- De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren;
- De student heeft vooraf informatie opgezocht over de proeven (ASI);
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar;
- De student maakt een volledig verslag;
- De student luistert actief naar zijn/haar medestudenten;
- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn;
- De student verzorgt zijn schema's, schrijfstijl.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student staat open voor tegengestelde meningen;
- De student werkt goed samen;
- De student werkt actief mee aan elke opdracht;
- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt;
- De student moedigt anderen aan om verantwoordelijkheid te nemen;
- De student overlegt met de andere teamleden;
- De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
- De student kan een pneumatische volgordebesturing ontwerpen,met alle nodige schema's en keuze van componenten;
- De student kan pneumatische schema’s tekenen volgens de normen en ontwerpeisen;
- De student kan pneumatische schema’s ontwerpen;
- De student kan een automatiseringsopdracht uitwerken;
- De student kan zelfstandig pneumatische schema’s opbouwen;
- De student kan fouten opsporen in een pneumatisch schema/PLC programma.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Moonen Luc, 2006, cursus Labo Pneumatiek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 46p.
Moonen Luc, 2004, cursus PLC-programmatie: TSX micro. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 52p.
Moonen Luc, 2004, cursus AS-Interface. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 42p.
C. Aanbevolen leermiddelen
- Cursussen van het OA pneumatiek;
- Websites en catalogen van firma's uit de sector pneumatiek.
A. Types
- labo en werkcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving