De student maakt in deze cursus kennis met de verschillende vormen van gemeenschapsrestauratie, gesitueerd binnen de 'restauratieve voorzieningen'. De verschillende diensten en afdelingen binnen een voedingsdienst worden doorlopen waarbij telkens functie en gebruikte apparatuur worden besproken. De verschillende vormen van voedselbereiding en distributie worden behandeld met extra aandacht voor warme en koude lijn. Ter illustratie brengen we een bezoek aan de voedingsdienst van een ziekenhuis. De student leert een weekmenu beoordelen en opstellen rekening houdend met doelgroep en beperkingen binnen de grootkeuken. De verschillende systemen van patiƫntenadministratie worden besproken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- Studenten hebben inzicht in de verschillende vormen van gemeenschapsrestauratie
- Studenten kennen de verschilpunten en gelijkenissen tussen gemeenschapsrestauratie en commerciƫle restauratie
- Studenten kennen de kenmerken van fast-foodrestauratie
- Studenten kunnen een weekmenu opstellen voor een verzorgingsinstelling of een school, rekening houdend met voedingsevenwicht en beperkende factoren
- Studenten hebben inzicht in de werking en inrichting van de verschillende afdelingen binnen de grootkeuken.
- Studenten hebben inzicht in het beheer van de patiƫntenadministratie en kennen het verschil tussen de manuele en ge-automatiseerde vorm.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Van Ael K.
Gemeenschapsrestauratie. Onuitgegeven cursus voor het tweede jaar voedings- en dieetkunde, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- bedrijfsbezoeken
- groepswerk
B. Omschrijving
Groepswerk : studenten (groepjes van 3-4) stellen een weekmenu op voor een bepaalde doelgroep (ziekenhuis, RVT of een internaat 6-12 jaar), rekening houdend met voedingsevenwicht en beperkende factoren binnen de grootkeuken. De menu wordt opgesteld buiten de contacturen en er wordt feedback gegeven tijdens de contacturen.
Bedrijfsbezoek : de studenten brengen een bezoek aan de voedingsdienst van een ziekenhuis: ze krijgen een rondleiding in de grootkeuken en maken kennis met de taken van het hoofd van een voedingsdienst.
A. Types
B. Omschrijving
De student krijgt 3 vragen die schriftelijk mogen voorbereid worden. Daarnaast moet de student een weekmenu aanpassen aan een bepaalde doelgroep.