Gedragsobservatie bij kinderen en hun ouders; (H)erkenning en omgaan met gedragstoornissen bij kinderen op de kinderafdeling, begrippen in de gedragsproblematiek bij kinderen en de kinder-en jeugdpsychiatrie; Pediatrische Psychopathologie, Beïnvloeding van gedrag door opvoeding; Kinderverwaarlozing en -mishandeling; Seksueel misbruik bij kinderen; Contextueel denken; Kansarmoede; Kinderen en jongeren in de huidige maatschappij, Nieuwe samenlevingsvormen; Criminologische preventie voor de jeugd en jeugdcriminaliteit; Ambulante thuiszorg en Outreachwerking.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
- C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
syllabi gastsprekers versie 2008-2009
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- mondeling examen
B. Omschrijving