Informatica deel 4 (2008-2009)

1.  Programmeren met VB.Net:

 

  • Ontwerp van een gebruikersinterface

  • Gebruik van klassen, objecten, structuren en gegevens
  • Gebruik van voorgeprogrammeerde en zelf ontwikkelde functies
  • Efficiënte foutafhandeling
  • Probleemoplossend denken

     

2.  Webontwikkeling :

  • Designmodus versus codemodus

     

  • Cascading Style Sheets

     

  • Inleiding tot en gebruik van DHTML

     

  • HTML-tags uitdiepen, nieuwe tags integreren

     

  • Integreren van bestaande javascripts

     

  • Verkenning van de taal Javascript

     

  • Eigen scripts ontwerpen en integreren in een webpagina

3. Vakdidactiek :

  • Zelfstandig actie-onderzoek naar gespecialiseerde vakdidactische onderwerpen en de resultaten hiervan presenteren aan elkaar.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

1.  Inhoudelijk expert

 

  • Je kunt complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een objectgeoriënteerde programmeeromgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.

     

  • Je kunt gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een editor voor websites.

     

2.  Organisator

 

  • Je ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

     

3.  Onderzoeker

 

  • Je bent in staat om zelfstandig een eigen actie-onderzoek te voeren in het domein van de vakdidactiek informatica, en de resultaten hiervan te delen met medestudenten.

     

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Frans, R., "Leren programmeren in Visual Basic.Net 1/2", Campinia Media, Geel, 2005

Goris M., "Webontwikkeling deel 2", Niet uitgegeven cursus, KHK, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

 

Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Lessen webontwikkeling beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Gespecialiseerde didactische onderwerpen worden in het kader van vakdidactiek informatica in een zelfstandig actieonderzoek verworven, en daarna aan elkaar gepresenteerd. Behalve de gedrukte cursus wordt digitaal leermateriaal aangeboden via het elektronisch leerplatform.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • open boek
  • praktische proef
  • individuele taak
  • aan de computer

B. Omschrijving

 

Programmeren : Taken en opdrachten die in de loop van het semester al dan niet tijdens de contacttijd worden uitgevoerd, worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.

Webontwikkeling : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.

Vakdidactiek : Het proces en het resultaat van het zelfstandig actieonderzoek worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester bewijzen studenten tijdens een schriftelijk examen hun beheersing van de beoogde competenties en de achtergrondkennis die daarvoor nodig is.

Verhouding van de quotering :

Permanente evaluatie : 30 %

Examen : 70 %

OA:
10256660
Code:
10256660
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands