De patiënt centraal stellen is een belangrijke opdracht voor iedere (toekomstige) verpleegkundige. Vanuit de cursus maak je kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de verpleegkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe we dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kunnen verwezenlijken. Dit alles wordt gekaderd binnen de Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Van Tiggelen, D., & Leysens, G. (2006).
Visie op verpleegkunde. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar van de opleiding Verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Uiteenzetting van de theorie gebeurt tijdens de hoorcolleges. De 'oefenpractica' of 'werkcolleges' omvatten praktische toepassingen van de theorie, d.m.v. oefeningen die de student voorbereidt heeft.
A. Types
B. Omschrijving