Warmtetransport door constructiedelen.
Warmte-accumulatie.
Koudebruggen.
Isolatiematerialen.
Luchtdichtheid.
Warmteveliesberekening volgens de conforme normen.
Energieprestatieregelgeving: EPB.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
De student ziet in dat er een informatiebehoefte is. De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze. De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk. De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden. De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
Toelichting:
De student kan de Vlaamse beleidsmaatregelen en de EPR-regeling in het kader van het verdrag van Kyoto interpreteren.
De student kan advies geven bij een gebouwontwerp en bij de gebouwschil zodat het gebouw energiezuinig, duurzaam en behaaglijk is. Hij houdt hierbij ook rekening met mogelijke vochtproblemen.
De student kan het energiepeil van een nieuwe woning berekenen. De student kan een warmteverliesberekening van een woning maken volgens de geldende normen.
De student kan de akoestiek in een ruimte beoordelen en verbeteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen
- Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd
- Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties
-Geen
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- Andere: normen, software
B. Verplichte leermiddelen
EPB-software
normen prNBN B 62-002:2007, NBN B62-003 (NBN EN 12831:2003)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
De studenten voeren in groep kleinere opdrachten uit. Ze maken zelfstandig een warmteverliesberekening.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving