Vakdidactiek Wiskunde (2008-2009)

De volgende onderwerpen komen aan bod:

 het leerplan van de eerste graad
- de doelen van wiskundeonderwijs
- hoe begrippen, formules en stellingen aanbrengen
- het gebruik van contexten in wiskunde
- oefeningen opstellen en organiseren (organisatie, werkvorm, keuze van de oefeningen,
   verbeteren)
- software voor vlakke meetkunde
- vraagstelling
- bordplan en werkbladen
- nabespreking stage

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

De student kan:
- het leerplan van de eerste graad gebruiken bij:
  het kiezen en formuleren van doelen,
  het selecteren van leerinhouden,
  het achterhalen van de inhoudelijke beginsituatie
- begrippen, formules en stellingen op een didactisch verantwoorde manier aanbrengen
- een les opbouwen met contextvoorbeelden die de bruikbaarheid van wiskunde illustreren
- een opbouwende vraagstelling hanteren
- geschikte leermiddelen kiezen en opstellen
- een overzichtelijk bordplan opmaken
- gepaste oefeningen selecteren bij de doelen van de les
- oefen- en verbetermomenten op een gepaste manier opstellen
- software voor vlakke meetkunde functioneel gebruiken

2. Inhoudelijk expert:

De student kan de algemene doelen en didactische principes van het wiskunde-onderwijs opsommen, uitleggen en illustreren met voorbeelden uit de eerste graad.

4. Organisator:

De student kan:
- oefen- en verbetermomenten, het gebruik van ICT, op een gepaste manier organiseren
 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: leerplan eerste graad, softwareprogramma's vlakke

B. Verplichte leermiddelen

Docentencursus.

C. Aanbevolen leermiddelen

Handboeken wiskunde van de eerste graad A-stroom.

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • open boek

B. Omschrijving

De docent is bereikbaar via de khk-mail.
OA:
10255800
Code:
10255800
Vakcoördinator:
Jos Willems
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands