a) conflictenregeling - bestuderen van processtukken - opdracht i.v.m. processtukken : juridisch conflict omschrijven in 10 regels; aanduiden waar je deze materie terugvindt; korte inhoud maken van 1 pagina;procedurestukken bespreken b) thema's uit het sociaal recht - individueel een artikel uit een tijdschrift ontleden, vragen oplossen en oefeningen maken - werkstuk maken i.v.m. sociaalrechtelijk thema en aan de klasgroep presenteren - juridische documenten in verband met de tewerkstelling in verband brengen met de toepasselijke reglementering - bestuderen van enkele nieuwe thema's (feestdagen, arbeidsduur)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
Toelichting:
a) conflictenregeling
- juridische documenten kunnen ontleden, verstaan en in gewone taal omzetten zodat ze verstaanbaar worden voor een leek
- inzien hoe een doorsnee proces verloopt en door het lezen van een processtuk kunnen bepalen in welke fase het proces zich bevindt
- juridische begrippen die in een processtuk worden vermeld in gewone taal kunnen omzetten, zodat het verstaanbaar wordt voor een leek
- het gerechtelijk wetboek kunnen gebruiken
- een conflict onder de bevoegde rechtbank kunnen brengen
- de eigen functie als hulpverlener op het juridisch vlak kunnen schetsen
b) thema’s uit het sociaal recht
- goed inzicht hebben in de manier waarop een werknemer kan worden tewerkgesteld
- de regelgeving kunnen toepassen op concrete situaties
- de thema’s kunnen plaatsen binnen het geheel van de sociale wetgeving
- juridische termen kunnen omzetten in klare taal
- teksten kunnen verwerken en analyseren
- zelfstandig een materie kunnen ontleden en vragen kunnen voorbereiden
- concrete situaties in verband kunnen brengen met de wetgeving en een oplossing kunnen bieden
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis i.v.m. algemeen recht en arbeidsrecht (1ste jaar)
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Ilse Briers, niet gepubliceerde cursus, 2008-2009, KH Kempen, Geel.
Sociale Gids, Acerta Consult, Leuven (3 delen).
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving