Praktijkmodule aanvangsstage (2008-2009)

Het uitgangspunt van deze praktijkmodule zijn gerichte observaties in de lagere school. In het opleidingsinstituut wordt daaropvolgend het geobserveerde besproken en worden er didactische leervragen geformuleerd. De student zet de eerste stappen tot het lesgeven tijdens de vertelstage en doestage. In het opleidingsinstituut wordt de student hierop voorbereid. In deze eerste praktijkmodule ligt het accent voornamelijk op het voorbereiden van lessen.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Tijdens deze module werkt de student aan volgende competenties die de student dient te ontwikkelen tijdens de stage: C1: - Beginsituatie van de kinderen achterhalen - Doelstellingen kiezen en formuleren - Leerinhouden/leerervaringen selecteren, structureren en vertalen in een onderwijsaanbod -aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen - krachtige onderwijsleeromgeving realiseren C2: - In overleg een positief leefklimaat creëren voor kinderen in de leerlingengroep en op school - De emancipatie van de kinderen bevorderen C3: - Basiskennis beheersen en recente evoluties ivm inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's volgen - het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod C4: - Een gestructureerd, stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van kinderen - Een soepel en efficiënt les- en/of dagverloop creëren C5: - Het eigen functioneren bevragen en bijsturen. C7: - Binnen het schoolteam overleggen over een taakverdeling, deze naleven en samenwerken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voor alle professionele bachelors of masters geldt: - het beheersen van de algemene competenties als denk- en redeneervaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, creativiteit, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren - het beheersen van algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën en het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk - het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar is behaald voor die specifieke professionele bachelor- of masteropleiding die reeds voltooid werd

A. Type

  • Andere: moduleboek

B. Verplichte leermiddelen

Het moduleboek dat de student ontvangt bij het begin van de module bevat alle noodzakelijke informatie.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • Andere: Observatie in de lagere school

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

 Permanente evaluatie

50% 

 

 

 Permanente evaluatie

 50%

 Schriftelijk examen

 50%

 

 

 Schriftelijk examen

50% 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

 

Tijdens de praktijkmodule wordt er ruimte voorzien voor individuele begeleidingsmomenten.
OA:
11267830
Code:
11267830
Vakcoördinator:
Leen Thijs
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands