- Size exclusion chromatografie
- Bepaling van het cholesterolgehalte in een eierdooier
- Enzymkinetiek: alkalisch fosfatase
- In vitro celcultuur
- Polyacrylamide gelelectroforese
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
- C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:
De student moet het technische aspect van de methoden doorgronden op basis van zijn wetenschappelijke achtergrond, en inzicht verwerven in de mogelijkheden en mogelijke problemen.
De student moet de biochemische technieken nauwkeurig en betrouwbaar uitvoeren, en op adequate (kwaliteitsvolle) wijze omgaan met apparatuur, reagentia en monsters.
De student moet de meetresultaten correct evalueren, verwerken, interpreteren en rapporteren; bij afwijkingen oplossingen voorstellen om het probleem op te lossen of te voorkomen.
De student moet op een veilige en hygiënische manier werken, met aandacht voor laboratoriumveiligheidsvoorschriften en milieunormen
De student moet zelfstandig werkschema's kunnen opstellen, opvolgen en bijsturen indien nodig; bovendien moet hij,indien nodig meerdere analyses simultaan kunnen uitvoeren op basis van een goede planning.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Huygens A.,
Labo Biochemische technieken, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
Toledo, Labo Biochemische technieken, Testen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De beoordeling van bovenstaande competenties gebeurt via permanente evaluatie. Dit omvat de volgende 3 onderdelen:
1.
Je voorbeiding op het labo (individueel)
Je wordt verondersteld elke labomodule voor te bereiden door het lezen van de instructies en bijsluiters, en de noodzakelijke theoretische kennis op te zoeken in de cursus biochemie of in andere informatiebronnen. Voor je naar het labo komt voer je op Toledo telkens een korte test uit; deze geeft je een idee of je voorbereiding voldoende grondig is gebeurd. Let op: de resultaten van deze test tellen mee als permanente beoordeling.
In dit onderdeel worden een aantal algemene (PB-01-03) en beroepsspecifieke competenties (C1) nagegaan
2.
Je houding en functioneren tijdens het labo (individueel en in groep)
In het labo werk je in teams. Om dit vlot te laten verlopen is niet alleen kennis belangrijk, maar ook overleg, planning en goede afspraken, bijvoorbeeld over werkverdeling en verantwoordelijkheden. Dit voorkomt ook fouten tijdens het uitvoeren van de onderzoeksstappen. Je wordt beoordeeld op je functioneel en efficiënt handelen en communiceren tijdens het labo, zowel individueel als in groep. Hierbij zullen vooral de algemene en algemeen beroepsgerichte competenties geëvalueerd worden.
3.
Je schriftelijke weergave in je logboek (in groep)
Alle stappen die je tijdens het labo uitvoert, alsook de resultaten van je onderzoek, worden per groep in een 'ingebonden en genummerd' A4-logboek genoteerd. Hierin moet het onderzoek nauwkeurig en volledig traceerbaar zijn weergegeven. De docent kan het logboek ten allen tijden opvragen om na te gaan welke reagentia zijn gebruikt (naam, merk, lotnr., vervaldatum), welke voorbereidingsstappen zijn uitgevoerd (verdunning, incubatie, temperatuur, tijden ...), welke toestellen zijn gebruikt (merk, serienummer ...) en wie de stappen heeft uitgevoerd. Print-outs mogen ingekleefd worden indien het gaat over 'verwerkte' gegevens (vb. excel-resultaten, grafieken), print-outs van websites op het internet en kopieën uit boeken zijn echter uit den boze, tenzij als bijlage (hierop worden geen quotaties gegeven).
Bij controle van het logboek zullen vooral de beroepsspecifieke competenties worden nagegaan.
Het algemene punt is niet noodzakelijk de som van alle punten op de vereisten, maar wordt gebaseerd op een consistente beheersing van de nodige competenties. Gebrek aan één of meerdere belangrijke competenties kunnen leiden tot het niet slagen voor het OA.
Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en is er de mogelijkheid om informatie of hulp te vragen.