Project procesautomatisering (2008-2009)

Tijdens twee projectweken in het tweede jaar werkt de student  in kleine groepjes een concreet project uit: voorbeelden: een automatische wafel/pannenkoekmachine - een volledig geautomatiseerde broedmachine of superserre - viskweekinstallatie -of een model van een geautomatiseerde pretpark-attractie, etc. De student ontwerpt deze installaties zelf, maakt er een lastenboek voor op, zoekt het nodige materiaal, bestelt onderdelen, bouwt dit op en test het uit. De student tekent de nodige schema's, doet een economische studie (kosten/baten) en geeft er een presentatie over aan zijn/haar medestudenten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Naast een integratie van vele technische vakdomeinen, komt hierbij ook communicatie met studenten en coach, rapporteren, samenwerken in groep, de groep leiden en stimuleren en andere sociale vaardigheden sterk aan bod.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

De student neemt spontaan taken op; De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn; De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt;  De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen; De student deelt zowel negatieve als positieve punten mee;  De student geeft suggesties ter verbetering;   De student luistert naar wat de gesprekspartner te zeggen heeft;  De student moedigt anderen aan om verantwoordelijkheid te nemen; De student toont waardering voor het werk van anderen; De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen;  De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden;  De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen.

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC10 Het afgeleverd product/dienst controleren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC15 Leveranciers en klanten beoordelen en kiezen.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
Toelichting:
De student kan , samen met anderen, een project van ontwerp tot realisatie en testen, tot een goed einde brengen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

Het project wordt begeleid door enkele collega's.
OA:
05214600
Code:
05214600
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands