De student krijgt voldoende algemene informatie omtrent ICT. Hierbij richt de student zich op communicatie via e-mail (edumail) en het leerplatform (Toledo). De student leert omgaan met informatie op internet (zoeken, verwerken, structureren ...). De student leert werken met verschillende soorten van multimedia: Audio (Audacity), Fotobewerking, Videobewerking, ... . De student leert het functioneel gebruik van toepassingssoftware waaronder: tekstverwerking (Word 2007), presentatiesoftware (PowerPoint) en rekenbladen (Excel 2007). De student leert eenvoudige computerproblemen zelf oplossen. De student maakt ook kennis met remediërings- en interactieve toetsing via toetsingssoftware en via digitaal leerplatform (Hot Potatoes, Toledo, ...).
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C05 Innovator-onderzoeker.
C10 Cultuurparticipant.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
materiaal op WWW
cursus
audiovisueel materiaal
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen over de verschillende leerinhouden zijn terug te vinden op Toledo.